میزان رضایتمندی شغلی معلمان زبان انگلیسی در ايران: مقایسه‌ی گروه‌های جنسیتی، مدرک تحصیلی و رشته‌ی تحصیلی

نویسندگان

  • Zahra Hashempour کارشناسی ارشد، مدرس آموزش زبان انگلیسی، بخش زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گناوه، گناوه، ایران

DOI::

https://doi.org/10.22046/LA.2018.10

کلمات کلیدی:

مدرک تحصیلی، رشته‌ی تحصیلی، جنسیت، معلمان زبان انگلیسی ایران، رضایتمندی شغلی.

چکیده

اگرچه در ایران مطالعه‌ی کمی درزمینه‌ی رضایتمندی شغلی معلمان صورت گرفته است؛ در کشورهای توسعه‌یافته به‌دلیل اهمیت رضایتمندی شغلی، مطالعات زیادی انجام شده است. این تحقیق برای کشف میزان رضایتمندی شغلی بین معلمان زبان انگلیسی در ايران با درنظرگرفتن میزان تحصیلات، رشته‌ی تحصیلی و همچنین تأثیر جنسیت طراحی شده است. برای دستیابی به این هدف هم روش تحقیق کمّی و هم کیفی، پرسشنامه و مصاحبه‌ی ساختاریافته به‌کار گرفته شد. برای جمع‌آوری داده‌ها یک پرسشنامه‌ی معتبر که به‌وسیله‌ی کاراواس2010 طراحی شده بود، برای ۵۳ معلم زبان انگلیسی مرد و زن در مؤسسات، مدارس غیرانتفاعی و دانشگاه‌ها در استان بوشهر، شهرستان گناوه داده شد. بعداز جمع‌آوری پرسشنامه‌ها، همه‌ی معلمان مصاحبه شدند. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که میزان رضایتمندی زنان از مردان بیشتر بوده است. علاوه‌براین، نتایج نشان داد که شرکت‌کنندگان با سطح تحصیلات لیسانس به‌طور چشمگیری رضایتمندی شغلی بالاتری نسبت‌به شرکت‌کنندگان با مدرک تحصیلی فوق‌لیسانس داشته‌اند؛ اما مقایسه‌ی بین گروه‌های دیگر هیچ تفاوت چشمگیری بین آن‌ها نشان نداد. به‌علاوه، یافته‌ها به‌وضوح نشان دادند که هیچ تفاوت چشمگیری بین رضایتمندی شغلی در رشته‌ی تحصیلی وجود نداشته است. نتایج مصاحبه حاکی از آن بود که معلمان زبان انگلیسی در ايران از شغل خود راضی بودند؛ زیرا خودشان به تدریس علاقه‌مند بوده‌اند. مهم‌ترین نارضایتی شغلی همه‌ی معلمان حقوق کم بوده است.  

مراجع

Ahmadzadeh, T. (2014). The relationship between Iranian EFL teachers' job satisfaction and their English language proficiency. International Journal of Language Learning and Applied Linguistics World, 7(4), 326-345.

Al-Zaidi, A. (2008). Secondary school head teachers’ job satisfaction in Saudi Arabia: The results of a mixed methods approach. Journal of ARECLS 5, 161-185.

Bataineh, O. (2014). The level of job satisfaction among the faculty members of colleges of education at Jordanian universities. Canadian Social Science, 10 (3), 1-8.

Bavendam, J. (2000). Managing job satisfaction, Bavendam Research Inc.

Davis, J. & Wilson, S. (2000). Principals’ efforts to empower teachers: Effects on teacher motivation and job satisfaction and stress. The Clearing House, 73(6), 349–353.

Herzberg, F., Mausner, B., & Snyderman, B. (1959). The motivation to work (2nd Ed.). New York: Wiley.

Karavas, E. (2010). How satisfied are Greek EFL teachers with their work? Investigating the motivation and job satisfaction levels of Greek EFL teachers. Porta Linguarm, National and Kapodistrian University of Athens, 59–78.

Khalf Ibnian, S. (2016). The level of job satisfaction among EFL teachers in Jordan. International journal of Humanities and Social Science, 6(1), 40-46.

Johnson, W., & Johnson, A. (1999). World class schools in the 21st century. NASSP Bulletin, 83(606), 26–32.

Lambrou, P., Kontodimopoulos, N., & Niakas, D. (2010). Motivation and job satisfaction among medical and nursing staff in a Cyprus public general hospital. Human Resources for Health, 8(26). Retrieved from http://www.human-resources-health.com/content/8/1/26

Oloube, N. (2005). Benchmarking the competencies of academically qualified teacher in Nigerian secondary schools. The Africian Symposium, 5(3), 17–37.

Perie, M., & Baker, D. (1997). Job Satisfaction among America’s teachers: Effects of workplace conditions, background characteristics, and teacher compensation (Item Number 97-471). Washington, DC: National Center for Education Statistics. Retrieved from http://nces.ed.gov/pubsearch/pubsinfo.asp?pubid=97471

Salehi, H., & Taghavi, E. (2015). Teachers job satisfaction and their attitude towards their learners in case of Iranian EFL teachers. Journal of English Language and Literature, 2(2), 14-26.

Skaalvik, E., & Skaalvik, S. (2011). Teacher's job satisfaction and motivation to leave the teaching profession: Relations with school context, feeling of belonging, and emotional exhaustion. Teaching and Teacher Education, 27, 1029-1038.

Smith, P., Kendall, L., & Hulin, C. (1969). The measurement of satisfaction in work and retirement. Rand McNally & Company: Chicago, IL.

Soodmand Afshar, H. & Doosti, M. (2016). Investigating the impact of job satisfaction/dissatisfaction on Iranian English teachers' job performance. Iranian Journal of Language Teaching Research, 4(1), 97-115.

##submission.downloads##

چاپ شده

2018-05-28

شماره

نوع مقاله

مقاله

##plugins.generic.recommendBySimilarity.heading##

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

##plugins.generic.recommendBySimilarity.advancedSearchIntro##