هندسه‌ی زبانی سوره‌ی حمد

نویسندگان

  • شاهرخ محمدبیگی دانشیار بخش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
  • سید محمدهادی حسینی دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

DOI::

https://doi.org/10.22046/LA.2017.14

کلمات کلیدی:

سوره‌ی حمد، هندسه‌ی زبانی، سپاس، ستایش، نیایش.

چکیده

سخن از ساختار زبانی سوره‌ی حمد جدا از مسایل گسترده‌ی تفسیری که در تاریخ فرهنگ دینی پررنگ و ارج است، جستاری روش‌مند را با رویکردهای نوین در حوزه‌ی زبان و ادب ارایه می‌نماید. خاستگاه این روش همان‌جایی است که به‌جای تفصیل، اجمال را برمی‌گزیند و به‌جای ساختارهای انتزاعی و ذهنی از هندسه‌ی حسی و عینی پرده برمی‌دارد؛ یعنی بنای این نوشتار بر اساس طرحی از سه حوزه‌ی سپاس و ستایش و نیایش است که قطعاً در ساختار زبانی سوره‌ی حمد دیدنی و آموختنی است. بی‌گمان با روشن‌شدن پیکره‌ی زبانی سوره‌ی حمد دلایل برتری و نیکومنظری این سوره و پایگاه آن در گفتمان دین‌مدارانه و نقش بی بدیلش در راز و نیاز و نماز آشکارتر می‌گردد. نخستین تجلی‌گاه این هندسه‌ی زبانی در آیه‌ی تسمیت یا بسم اﷲ الرّحمن الرّحیم است که سپاس یزدان با نیایش درهم می‌آمیزد و گفتار و رفتار دین‌باوران را سامان می‌بخشد. شش درنگ این مقاله همه پیرامون شرح سه ضلع اثرگذار در بافتار معنایی و زبانی سوره‌ی حمد است که‌یک به‌یک در چهارچوب اندوخته‌های زبان عرفان و عرفان زبان از راه می‌رسند و ادب‌پژوهان را مخاطب خویش قرار می‌دهند.

بیوگرافی نویسندگان

شاهرخ محمدبیگی، دانشیار بخش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

شاهرخ محمدبیگی دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز

سید محمدهادی حسینی، دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

                                                                                                دانشجوی دکترای دانشگاه شیراز

##submission.downloads##

چاپ شده

2017-08-30

شماره

نوع مقاله

مقاله

مقالات بیشتر خوانده شده از همین نویسنده

1 2 > >> 

##plugins.generic.recommendBySimilarity.heading##

1 2 3 4 5 > >> 

##plugins.generic.recommendBySimilarity.advancedSearchIntro##