A Consideration on “sāqi be yād dār: Criticisms and Considerations” in Khaghani Studies Written by Saeed Allah Ghare Bagloo
DOI:
https://doi.org/10.22046/LA.2019.14Keywords:
Khaghani, “sāqi be yād dār”, Mohammad Estelami, Saeed Allah Ghare Bagloo.Abstract
Khaghani studies and Khaghani researches are the issues which have had an eminent growth in recent years. Each of the professors and Khaghani researchers has tried to take a step in this regard based on his/her knowledge and information. In line with these researches, the book titled: “sâqi be yâd dâr: Criticisms and Considerations on Khaghani Studies” have published by Dr. Saeed Allah Ghare Bagloo in 2016. In the mentioned book, two main subjects have been investigated: the first part is “Criticism on Criticism” and the second includes “Articles”. In the first part, the writer has criticized the endeavors of Dr. Mohammad Estelami on the book titled: “Criticism and Explanation of Khaghani Odes”. In this article, it is attempted to review the method of writing the book while responding to the authorʼs criticisms more clearly. The author of this article has criticized and scrutinized the writer of the bookʼs points of view according to the part named “Criticism on Criticism”, and it is hoped that by accepting these notes by the author, the book becomes richer than before.References
ابنمنظور، محمّد (1995 م). لسانالعرب. اعتنی بتصحیحة محمّد عبدالوهاب و محمّدالصادق العبیدی. بیروت.
ابوالفرج الاصفهانی، علیبنالحسین (1415 ق). الاغانی. الطبعةالاولی. بیروت: دار احیا.
ابونواس، الحسنبن هانی (2001 م). دیوان. الطبعةالاولی. بیروت: دار صادر.
امامی، نصراللّه (1369). «رخسار صبح در آینه». نشر دانش. شمارهی 57. صص 38- 42.
انوری، حسن (1381). فرهنگ بزرگ سخن. تهران: سخن.
ترکی، محمّدرضا (1392). «در حاشیۀ نقد و شرح قصاید خاقانی و پاسخ به استعلامات و ابهامات استاد استعلامی». کتاب ماه ادبیّات. شمارههای 79 و 80 و 81..
ترکی، محمّدرضا (1394). نقد صیرفیان (فراز و فرود خاقانیشناسی معاصر). تهران: سخن.
حیدریان، اکبر و سیدجواد مرتاضایی و مریم صالحینیا (1397). «ابهام و ابهام آفرینی در تلمیحات اسطورهای، حماسی و عیسوی دیوان خاقانی». کهننامه ادب پارسی. شمارهی 26. صص 26-1.
جهانبخش، جویا (1390). «حانوتیه یا خاتونیه». اطّلاعات حکمت و معرفت. شمارهی 3. صص 32-36.
جهانگیری، میرجمالالدین حسین انجو (1359). فرهنگ جهانگیری. مشهد: دانشگاه مشهد.
خاقانی شروانی، افضلالدّین (1316). دیوان خاقانی. تصحیح علی عبدالرسولی. تهران: خیّام.
خاقانی شروانی، افضلالدّین (1388). دیوان خاقانی. تصحیح ضیاءالدّین سجادی. تهران: زوّار.
دشتی، سیدمحمد و فاطمه نوفلی (1396). «جستجوی کهنترین منابع دو تلمیح ادب فارسی «خم عیسی» و «رشته مریم»». دوفصلنامهی تاریخ ادبیات. شمارهی 1. صص 104-91.
دهخدا، علیاکبر (1373). لغتنامه دهخدا. تهران: دانشگاه تهران.
رازی، شهمردان¬بن ابی¬الخیر (1362). نزهتنامۀ علائی، به کوشش فرهنگ جهانپور، تهران: فرهنگ ایران زمین.
رامپوری، غیاثالدّین (1363). غیاثاللغات. به کوشش منصور ثروت. تهران: امیرکبیر.
سلیمانی، عبدالرحیم (1386). «تولد و کودکی عیسی در دو انجیل غیر رسمی». هفت آسمان. شمارهی 35. صص 162-135.
شاد، محمد پادشاه (1363). فرهنگ جامع فارسی (آنندراج). تهران: کتابفروشی خیام.
شمیسا، سیروس (1377). فرهنگ اشارات ادبیّات فردوسی. تهران: فردوسی.
طوسی، محمّدبن محمود (1382). عجایبالمخلوقات. بهاهتمام محمّد ستوده. تهران: علمی و فرهنگی.
قرهبگلو، سعیداللّه (1395). ساقی به یاد دار (نقدها و تأملاتی در حوزهی خاقانیشناسی). تبریز: آیدین.
کرمی چمه، یوسف و جمیله اخیانی (1391). «نگاهی به نقد و شرح قصاید خاقانی شروانی و توضیحی بر برخی دشواریهای کتاب». کتاب ماه ادبیّات. شمارهی 67. صص 56- 69.
کزّازی، میرجلالالدین (1388). سراچه آوا و رنگ. تهران: سمت.
گیتیفروز، علی محمّد (1395). «بازخوانی بیتی از خاقانی (تأملی در مفهوم «دوگروهی» و «کروه» در شعر خاقانی)». متنشناسی ادب فارسی. شمارهی 32. صص 93-98.
معموری، عبدالوهاببن محمد (بیتا). شرح اشعار خاقانی (محبّت¬نامه). نسخۀ خطی کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی. شمارهی 11562.
مهدویفر، سعید (1391). «نظری به رخسار صبح گزارش چامهای از خاقانی شروانی». کتاب ماه ادبیّات. شمارهی 179. صص 67- 76.
مینوی، مجتبی (1334). «قران کواکب در سال 582). یغما. شمارهی 82. صص 83-86.
نیکمنش، مهدی (1392). «نقدی بر کتاب نقد و شرح قصاید خاقانی». پژوهشنامۀ انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. شمارهی 4. صص 113- 148.
References
Ibn Manzur, Muhammad (1995). lisān al-arab. Take care of the correction of Mohammed Abdul Wahab and Mohammed Al-Sadiq Al-Abidi. Beirut.
Abu al-Faraj al-Esfihanii, Ali al-Husain (1994). al-aqāni. First Edition. Beirut: Dar Ahyaa.
Abunawas, al-Hasan ibn Hani (2001). divān. First Edition. Beirut: Dar Sader.
Emami, Nasrollah (1990). "ruxsār-e subh dar ayene". Nashr Danesh. No. 57. pp. 42-38.
Turky, Muhammadreza (2013). "dar hāʃiye naghd wa ʃarhe qasāed xāqāni wa pāsox ba estelāmāt wa ebhāmāt ustād Estelami". ketab mah adabiyat No.79, 80 & 81.
Turky, Muhammadreza (2015). naqd-e sarfyan (farāz va forud-e xāqāni ʃenāsi-e mo’aser) Tehran: Sokhan.
Jahanbakhsh, Juaya (2011). hānotiye va xātuniye. Ettela’at-e hekmat va ma’refat, No. 3. pp. 32-36.
Khaqani Shirvani, Afzaluddin (1937). divān Xāqani. Corrected by Ali Abdul Rasouli. Tehran: Khayyam.
Khaqani Shirvani, Afzaluddin (2009). divān Xāqani. Correcting Ziaeddin Sajjadi. Tehran: Zawar.
Dashti, Seyyed mohammad, Noofeli, Fatemeh (2017). Finding The Oldest Source Of Two Allusion Of Persian Literature, journal of History of literature, Vol.9, No. 01(1396), pp.91-104.
Dehkhoda, Aliakbar (1993). luqat nāmeh Dehxudā, Tehran: University of Tehran.
Raazi, Shahmardan ibn abi al-kher (1983). nehzat nāmeh A’lai , Attempted by Farhang Jahanpour, Tehran: Farhang Iran Zamin.
Rampuri, Ghiyasudin (1984). ghiyasullughāt. By the efforts of Mansour Servat. Tehran: Amir Kabir.
Soleymani, A. (2007). Jesus' Birth and Childhood in two Apocryphal Gospels. Heavens, 9(35), 135-163.
Shad, Mohammad Padeshah (1984). farhang-e jāme’-ye fārsi, Tehran: Khayyam Bookstore.
Shamisa, Sirus (1997). farhang-e eʃārāt-e adabiyat-e Ferdausi, Tehran: Ferdowsi.
Tusi, Mohammad ibn Mahmud (2003). a’jayeb-u-lmaxluqāt. By Mohammad Sotoudeh. Tehran: elmi va farhangi.
Gharabiglu, Saeidullah (2016). sāqi be yād dār: Criticisms and Considerations. Tabriz: Aydin.
Karami Shamat, Yusuf & Jamila 'Akhiyani (2012). negāhi ba naqd va ʃarh-e qaxāqāni ʃirvani va tuzihi bar barxi duʃvāriha-ye ketab. Ketabname-e adabiyat. No. 67. Pp.56-69
Kazazi, Mir Jalaleddin (2009) sarāche-ye āvā va rang, Tehran: samt.
Gitiforuz, A. (2016). Reinterpreting a Verse from Khaqani (A Reflection on the Concept of the. Textual Criticism of Persian Literature, 8(4), 93-98. doi: 10.22108/rpll.2016.21305
Ma’muri, Abdulvahhab ibn Muhammd (d.t). ʃarh-e aʃ’ar-e xāqani (mohabbat nāmeh), Manuscript Library of the Islamic Consultative Assembly. No. 11562.
Mahdavifar, Saeid (2012). nazari ba ruxsār-e subh-e guzāreʃ-e chāme’I az xāqāni ʃirvani, Ketabname-e adabiyat. No. 179. Pp. 67-76.
Minui, Mojtabaa (1955). Quran kavākib dar sal-e 582). Yaqma. No.82. pp 83-86.
Nikmanesh, M. (2013). A Critique of the Book “Criticism and Explanation of Khaqani’s Qassidahs”. Critical Studies in Text & Programs Of Human Science, 13(28), 113-148.