نگرش زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی نسبت به یادگیری زبان مبتنی بر وب
کلمات کلیدی:
نگرش, زبان آموزان ایرانی, زبان انگلیسی, يادگيري مبتني بر وبچکیده
نفوذ سریع اینترنت در جنبه های مختلف زندگی خصوصا جنبه های آموزشی و یادگیری، باعث شده تا تحقیق در این حوزه به امری مهم و تاثیر گذار در حوزه آموزش تبدیل شود. از این رو ، هدف از اجرای این مطالعه با روش تحقیق ترکیبی به بررسیِ نگرش دانش آموزان ايراني زبان انگليسي نسبت به يادگيري زبان مبتني بر وب می پردازد. در این راستا 100 زبان آموز ایرانی در این تحقیق شرکت کردند. پرسشنامه نگرش دانش اموزان نسبت به يادگيري زبان از طریق اینترنت که توسط کیا حیراتی و احمدی آلاشتی (2015) طراحی شده است و مصاحبه نیمه ساختار یافته به عنوان ابزار تحقیق مورد استفاده قرار گرفتند. روش تحلیل آماری توصیفی جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات مورد استفاده قرارگرفت. به صورت کلی نتایج به دست آمده نشان داد که دانش آموزان ايراني زبان انگليسي نسبت به يادگيري زبان مبتني بر وب نگرش مثبتی دارند. نتایج مصاحبه ها نیز نتایج کمی تحقیق را تایید کرد و نشان داد که دانش آموزان معتقدند یادگیری مبتنی بر وب می تواند ابزاری موثربرای یادگیری زبان انگلیسی باشد.
مراجع
Alavi, S. M., & Dufour, A. (2018). Exploring the role of technology in language learning: A systematic review. ReCALL, 30(3), 351-373.
Albarracin, D., Johnson, B, Kumkale, T., & Zanna, M. (2005). Attitudes: Introduction and scope. In D. Albarracin, B. Johnson, & M. Zanna (Eds.), The handbook of attitudes (pp.3-20). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
Aydin, S. (2007). Attitudes of EFL learners towards the Internet. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 6(3), 18-26.
Dörnyei, Z. (2010). Questionnaires in second language research: Construction, administration, and processing. England: Routledge.
Gardner, R. C., & Lambert, W. E. (1972). Attitudes and motivation in second language learning. Newbury House.
Gass, S., & Mackey, A. (2007). Data elicitation for second and foreign language research. London: Routledge.
Horwitz, E. K. (2001). Language anxiety and achievement. Annual Review of Applied Linguistics, 21, 112-126.
Jang, E. E., McDougall, D. E., Pollon, D., Herbert, M., & Russell, P. (2008). Integrative mixed methods data analytic strategies in research on school success in challenging circumstances. Journal of Mixed Methods, 2(2), 221–247.
Kabilan, M., K., Ahmad, N., & Abidin, M. J. (2010). Factors influencing students' attitudes towards the use of technology in learning English: A study in Malaysian schools. Journal of Educational Technology Development and Exchange, 3(1), 1-24.
Kia Heirati, J., & Ahmadi Alashti, L. (2015). Attitudes toward using the Internet for language learning: A case of Iranian English teachers and learners. International Journal of Research Studies in Educational Technology, 4(1), 63-78.
Lam, Y. (2000). Technophilia vs. Technophobia: A preliminary look at why second-language teachers do or do not use technology in their classrooms. Canadian Modern Language Review, 56(3), 389-420.
Lasagabaster, D., & Sierra, J. (2003). Students’ evaluation of CALL software programs. Educational Media International, 40(3), 293-304. http://dx.doi.org/10.1080/0952398032000113211
Merriam, S. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. San Francisco: Jossey-Bass.
Nasri, M., Shafiee, S., Sepehri, M. (2021). An investigation of Iranian intermediate EFL learners’ L2 motivation and attitude in a computer-assisted language learning environment. Issues in Language Teaching, 10(1), 355-389. https://doi.org/10.22054/ilt.2021.62359.614
Niaz, S. (2022). Web-based English Language Learning: A Review from Web 1.0 to Web 3.0. Pakistan Journal of Humanities and Social, 10(2). https://doi.org/10.52131/pjhss.2022.1002.0246
Nosrati, V. (2015). Teachers’ and learners’ attitudes toward the use of web-based language learning (WBLL). Journal of Applied Linguistics and Language Research, 2(8), 1-12.
Suteja, H. (2022). Learners’ attitudes towards using online resources in learning. Konferensi Linguistik Tahunan Atma, 20, 101-108.
Verma, P. (2023). English online learning system based on web. Educational Technology Research and Development, 65(3), 789-802.
Warschauer, M. (2006). Computer-mediated collaborative learning: An analysis of the literature. Journal of Educational Computing Research, 34(2), 147-164.
چاپ شده
ارجاع به مقاله
شماره
نوع مقاله
مجوز
حق نشر 2024 Mohammad Javad Riasati
این پروژه تحت مجوز بین المللی Creative Commons Attribution 4.0 می باشد.
فصلنامه هنر زبان یک مجله دسترسی آزاد است و مقالات پس از پذیرش در دسترس عموم قرار می گیرند و استفاده از آن با ذکر منبع آزاد است