قدرت پیشبینی مؤلفههای هوشهیجانی در عملکرد درک شنیداری زبانآموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی: مقایسه جنسیتی
DOI::
https://doi.org/10.22046/LA.2023.06کلمات کلیدی:
پرسشنامه هوشهیجانی بار-آن (EQ-I), هوش هیجانی, درک شنیداری, تفاوتهای جنسیتی, زبانآموزان انگلیسیچکیده
پژوهش حاضر به بررسی ارتباط احتمالی بین هوشهیجانی زبانآموزان انگلیسی و عملکرد درک شنیداری آنان پرداخته و برای دستیابی به اهداف پژوهش، تعدادي از زبانآموزان به روش نمونهگیری هدفمند از چند مؤسسه خصوصی زبان انگلیسی در ایران انتخاب شدند. از شرکتکنندگان خواسته شد تا به پرسشنامه هوشهیجانی بار-آن (EQ-I) و آزمون درک شنیداری تافل پاسخ دهند. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شد. ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون برای بررسی رابطه بین هوشهیجانی و مهارت شنیداری به کار رفت و از آزمون تی برای مقایسه شرکتکنندگان مرد و زن در درک شنیداری و هوش هیجانی استفاده شد. نتایج مطالعه نشان داد که بین مردان و زنان در مهارت شنیداری و هوش هیجانی تفاوت معناداری وجود ندارد. علاوه بر این، رابطهای معنادار و قابل توجه بین مهارت شنیداری دانشجویان و هوشهیجانی کل و به طور خاص مؤلفههای آن یافت شد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه برای بررسی قدرت پیشبینی هوشهیجانی در عملکرد درک شنیداری نشان داد که هوشهیجانی پیشبین مناسبی برای عملکرد درک شنیداری زبانآموزان است و در بین خردهمقیاسهای هوشهیجانی، «انعطافپذیری» قویترین قدرت را در پیشبینی عملکرد درک شنیداری زبانآموزان دارد. نتایج این مطالعه میتواند مدرسان، پژوهشگران، توسعهدهندگان آزمون و طراحان مواد آموزشی را نسبت به چگونگی تأثیر هوشهیجانی بر مهارت زبان که بیانگر قابلیتهای زبانآموزان است، آگاه سازد. این امر آنان را برمیانگیزد تا با دقتی بیشتر به ضرورت استفاده از روشهای متنوع در تدریس بیندیشند. انتظار میرود معلمان بیشتر به نقاط قوت و ضعفهیجانی زبانآموزان هنگام تدریس توجّه نشان دهند.
##submission.downloads##
چاپ شده
ارجاع به مقاله
شماره
نوع مقاله
مجوز
حق نشر 2023 Mohammad Rostampour, Seyyedeh Mitra Niroomand

این پروژه تحت مجوز بین المللی Creative Commons Attribution 4.0 می باشد.
فصلنامه هنر زبان یک مجله دسترسی آزاد است و مقالات پس از پذیرش در دسترس عموم قرار می گیرند و استفاده از آن با ذکر منبع آزاد است