بررسی چالشهای مرور ادبیات برای دانشجویان کارشناسی ارشد انگلیسی به عنوان زبان دوم الجزایر
DOI::
https://doi.org/10.22046/LA.2023.11کلمات کلیدی:
موانع, محتوای نامرتبط, مرور ادبیات, مهارتهای ضعیف خواندن, مقاله پژوهشیچکیده
نوشتن یک مقاله پژوهشی دانشگاهی در پایان دوره کارشناسی ارشد، نقطه عطفی در مسیر تحصیلی دانشجویان محسوب میشود، زیرا نشاندهنده توانایی آنها در پژوهش و نگارش آکادمیک است. با این حال، پژوهش فرآیندی دشوار است، بهویژه زمانی که مهارتهای لازم بهدرستی درونی نشده باشند. موانع موجود در انجام مرور ادبیات، نمونههای بارزی از این دشواریها هستند. اگرچه مطالعات بسیاری به این موانع پرداختهاند، اما هیچ مطالعهای در الجزایر به این موضوع نپرداخته است. این مقاله تلاش میکند تا ضعفهای دانشجویان در نوشتن یک مرور ادبیات مناسب را بررسی کند. برای دستیابی به این هدف، از روش توصیفی-تحلیلی با رویکرد ترکیبی (کیفی و کمی) استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشجویان کارشناسی ارشد رشته آموزش زبان انگلیسی (۳۱ نفر) در دانشگاه سعیده است. دو ابزار پژوهشی برای این منظور انتخاب شد: پرسشنامه دانشجویی و تحلیل تکالیف نوشتاری مرتبط با مرور ادبیات. یافتهها نشان میدهد که موانع اصلی مرور ادبیات عمدتاً به مواردی مانند محتوای نامرتبط، عدم انسجام، استفاده نکردن از منابع اصلی و عدم وجود نشانگرهای انتقالی مربوط میشود که این مشکلات ناشی از مهارتهای ضعیف خواندن و عدم مشارکت فعال دانشجویان است. این تحلیل، نیاز به تقویت مهارتهای خواندن را برجسته میسازد تا دانشجویان بتوانند استنباطها را درک کنند و به ارزیابی نقاط قوت و ضعف دیدگاههای پژوهشگران بپردازند.
##submission.downloads##
چاپ شده
ارجاع به مقاله
شماره
نوع مقاله
مجوز
حق نشر 2023 Mokhtaria Rahmani, Djamila Mehdaoui

این پروژه تحت مجوز بین المللی Creative Commons Attribution 4.0 می باشد.
فصلنامه هنر زبان یک مجله دسترسی آزاد است و مقالات پس از پذیرش در دسترس عموم قرار می گیرند و استفاده از آن با ذکر منبع آزاد است