بررسی آرایۀ اسلوب معادله در مثنویهای سلطان ولد
DOI::
https://doi.org/10.22046/LA.2021.19کلمات کلیدی:
سلطان ولد, اسلوب معادله, موقوف المعانی, پایه محذوف, وزن شعرچکیده
اسلوب معادله از تصاویر هنری است که میتواند دارای وجوه مختلف باشد. در آغاز، بینابین یا پایان تمثیل آوردهشود و امر انتزاعی را به امور محسوس و یا بالعکس تشبیه نماید. اوج ظهور این آرایه در ادب فارسی قرن دهم، در سبک هندی دیده میشود اما جلوههای این هنر در ادبیات فارسی، از قدیمترین آثار تا کنون تجلی یافته است. پژوهش حاضر به شیوۀ کتابخانهای، ضمن اشاره به پیشینۀ اسلوب معادله (ارسال مثل)، به بررسی مثنویهای سلطان ولد، ابتدانامه (مشهور به ولدنامه)، رَباب نامه و انتهانامه پرداخته و با توجه به وجوه، جایگاه و ساختار اسلوب معادله در این مثنویها کیفیت بهرهمندی از این آرایه را، نشان میدهد. نتایجی که از این پژوهش به دست آمده نشان میدهد که: 1- سلطان ولد در استفاده از این مظهر هنر بیشتر از اسلوب معادلۀ دو وجهی بهره برده و امور ذهنی، انتزاعی و عقلی را به امور حسی تشبیه نموده است. 2- چه بسا پیش میآید که دو مصراع یک بیت، معادل بیتهای پیشین قرار بگیرد و اسلوب معادله در بیش از یک بیت ارائه گردد. 3- گاهی پایههای اسلوب معادله، وهمی، تخیلی و یا افسانهای است. 4- گاهی نیز اسلوب معادله در دو بیت به صورت موقوفالمعانی به تصویر کشیده میشود. 5- در بسیاری از اسلوب معادلهها، یکی از پایههای معادله محذوف و در معنا و مفهوم بیت نهفته است.
##submission.downloads##
چاپ شده
ارجاع به مقاله
شماره
نوع مقاله
مجوز
حق نشر 2022 Shahin Vajdi Zakheradi, Shahrokh Mohammad Beigi, Zarrintaj Varedi
این پروژه تحت مجوز بین المللی Creative Commons Attribution 4.0 می باشد.
فصلنامه هنر زبان یک مجله دسترسی آزاد است و مقالات پس از پذیرش در دسترس عموم قرار می گیرند و استفاده از آن با ذکر منبع آزاد است