زبان خاموش و کارآمدی آن در ارتباط موفق
DOI::
https://doi.org/10.22046/LA.2019.10کلمات کلیدی:
زبان خاموش، فرهنگ، آموزش زبان دوم ، زبان عربی. بافت.چکیده
هرچند زبان، ابزار ارتباطی حاکم و مسلطبر زندگی افراد جامعه است؛ اما تنها وسیله برای ایجاد ارتباط نیست. انسان ابزارهای دیگر غیرزبانی دراختیار دارد که کارکرد آنها ایجاد ارتباط است و «زبان خاموش» نامیده میشود. این زبان نقشی سازنده و سرنوشتساز در بسیاری از ارتباطات زندگی بشر دارد. تقریباً ۳۰تا۴۰درصد ارتباطات انسان، زبانی و درحدود ۶۰تا۷۰درصد ارتباطات ما غیرزبانیست. پژوهشگر در این تحقیق با درپیشگرفتن روش توصیفی-تحلیلی در تلاش است ارتباطات غیرزبانی همچون رفتارهای بدنی، فضای شخصی، زمان، مکان، شیوهی نوبتگیری در کلام، نشانههای آوایی غیرزبانی، سکوت و رفتارهای پساوایی را بررسی نماید. این پژوهش نشان میدهد که «ارتباط» در کشورهای خاورمیانه و بهویژه در کشورهای عربی تا حد بسیار زیادی مبتنیبر بافت است، همچنین عدمآگاهی انسانها از فرهنگ مخاطبینشان درهنگام محاوره، به شکست در ایجاد ارتباط منجر میشود. ازآنجاکه تمایز «قدرت» در کشورهای عربی خیلی آشکار است، توزیع «نوبتگیری کلام» در فرهنگ عربی، مبتنیبر ویژگیهای فردی همچون سن، جایگاه اجتماعی و قدرت است. فرهنگ عربی نسبتبه فرهنگ غربی، اهمیت کمتری به «وقت» میدهد. هنگامیکه با یک عرب زبان سخن میگوییم، آنها معمولاً تمایل دارند ازنظر «جسمانی» به شنونده نزدیک شوند؛ اما عدمرعایت «مسافت مکانی» در فرهنگ غربی درهنگام محاوره، برانگیزانندهی احساسات جنسی و دشمنیست.مراجع
Pease, Allan (2009). BODY LANGUAGE (How to read others' thoughts by their gestures), translated by Shoaybi, Fatemeh, al-seyyed Mahmud Hashemi.
Pease, Allan (1997). BODY LANGUAGE (How to read others' thoughts by their gestures), by Samir Shekhani, edition of the Arab Academy of Sciences.
Al-Jahiz, Abu Osman Amru ibn Bahr (1969). al-haywān, tahqiaq: Abdusalam Haroun, Beirut: Dar Arab Ihya al-Turath al-Arabi.
Giroux, B. (2016). Semiologies Study of Non-Linguistic Semitic Patterns, First Edition., Ninawa Publishing House , Damascus, Syria.
Hesam al-din, Karim al-zaman (2002). al-dalāli dirāsat lughawi limafhum al-zaman wa 'al-fazih fi al-thaqāft al-arabi, 2nd Edition: Dar Gharib li-ltabaeat wa al-nashr wa al-tawzie.
Dawoud, Muhammad Muhammad (2006). jasad al-insān wal-tabyrāt al-lughawi dirāsat dalāliyat wa moejam, 1st Edition, Cairo: Dar gharib lil-tibaeat wa al-nashr.
Al-Dinwary, Muhammad ibn Abdullah ibn Qitaybih (1984). al-ma’āni al-kabir fi 'abyat al-maāni, 1st Edition, Beirut: dar al-kutub al-alamiyah.
Richmond, P. Virginia & James C. McCroskey (1998) Nonverbal Behavior in Interpersonal Relation, translated into Perisan by Fatemeh saddat Mousavi & Zhila Abdulahpour. Tehran : Danjeh.
Abdullatif, Emad (2012). al-balāghat wa al-tawāsul ebr al-thiqāfāt, 1st Edition, Cairo: al-hiyyat al-ammat liqusur al-thiqafat.
Ekashat, Mahmud (2005). dirāsat lughawi tatbiqiyat fi zu' nazariyat al-ettisāl, 1st Edition, Egypt: Dar al-nashr lil-jamieat.
Ali, Turad (2014). al-ishārāt al-jismiya al-muhkiya fi al-Quran al-Karim wa athariha fi tawlid al-mani, Jamieat Muhammad Khayzer-bisakrat, Note for the introduction of the Master's Degree in Arts and Arabic Language.
Clayton Peter (n.d.) Body language, translated into Arabic, Dar al-Fariq
Rrashid Marsly (2012). al-tafāeul al-thaqāfi al-lughawi, journal Alamat, No. 37, pp. 59-66. https://search.emarefa.net/detail/BIM-310766
McLaughan (1975). How to understand the means of communication.
Mousa Ahmed, Mohamed Amin (2003). Non-verbal communication in the Holy Quran, Sharjah: Publications of the Department of Culture and Information. ISBN, 9948-04-196-8
Hall, Edward T. (2007). Silent language. Translated by Lamis Fuad Al-Yahya. First edition, The Hashemite Kingdom of Jordan: The Library of Ahlia for Publishing and Distribution.