Identification and Analysis of Social Functions in Artistic Creation

Authors

  • Reza Kiani Assistant Professor of Institute of Comprehensive and Specialized Population Studies and Management

DOI:

https://doi.org/10.22046/LA.2021.03

Keywords:

Social Sciences, Functionalism, Work of Art, Society

Abstract

Functionalism is one of the most important and fundamental theories in the social sciences, that its impact of can be traced to many events and phenomena of human life. The basis of this theory is very simple: the causes of phenomena are in the role and task that are responsible for. In other words, the foundation of functionalist thought in society is based on the principle that the continuity of social relations and Social section on the role and mission which play in society. Although this concept is one of the modern concepts of social science, the truth is that functionalism has a very ancient record in the history of human thought. On the other hand, art - in the general sense - is a phenomenon whose origins go back to the creation of man and has never been far from the material and spiritual life of man. But in the meantime, there is always a fundamental question. The question that this article tries to find a concise answer to without any prejudice and judgment is: How did art enter human society and what did happen that made a person to think of creating works full of beauty, creativity and innovation? The results of this study showed that art is always the product of its environmental conditions, even if that art is beyond and more advanced than its society in terms of form and content. In other words, there was a deep and close connection between the work of art and the artist on the one hand and society on the other.

Author Biography

Reza Kiani, Assistant Professor of Institute of Comprehensive and Specialized Population Studies and Management

کارکردگرایی از نظریه‌های مهم و بنیادی در علوم اجتماعی است که تأثیر آن را می¬توان در بسیاری از رخدادها و پدیده‌هایِ زندگی بشری جستجو نمود. اساس این نظریه بسیار ساده می‌نماید: علل بروز پدیده‌ها در نقش و وظیفه‌ای است که بر عهده دارند. به سخن دیگر شالودۀ اندیشۀ کارکردگرایی در جامعه بر این اصل استوار است که استمرار مناسبت‌ها و نهادهای اجتماعی در گرو نقش و ماموریتی است که در جامعه ایفا می¬کنند. اگر چه این مفهوم از مفاهیم امروزین دانش علوم اجتماعی محسوب می¬شود اما حقیقت امر آن است که کارکردگرایی، سابقه‌ای بسیار کهن در تاریخِ اندیشه و تفکر آدمی دارد، به عنوان نمونه افلاطون، فیلسوف یونانی نیز در آثار خود به این مفهوم توجه داشته و کوشش نموده است نقش و وظیفه پدیده‌ها را بررسی نماید. از دیگر سوی، هنر ـ به مفهوم عام ـ پدیده‌ای است که سابقۀ ظهور آن به خلقت آدمی باز می‌گردد، و هیچ‌گاه از حیات مادی و معنوی انسان دور نبوده است. اما در این میان همواره یک پرسش اساسی مطرح است. پرسشی که در این مقاله کوشش شده است بصورت اجمالی و بدون هرگونه پیش داوری و قضاوت بدان پاسخ داده شود: هنر چگونه در جامعه بوجود آمد و چه شد که آدمی به فکر خلق آثاری مملو از خلاقیت و نوآوری افتاد؟ یافته‌های حاصل از این کاوش، به ما نشان می‌دهد که هنر همیشه محصول شرایط محیطی خود است ـ حتی اگر آن هنر از نظر فرم و محتوا فراتر و جلوتر از جامعه خود باشد ـ و این اصلی انکار ناپذیر است. به سخن دیگر پیوند عمیق و تنگاتنگی بین اثر هنری و هنرمند از یک سو و جامعه از سوی دیگر وجود داشته است.

References

The Bible. (1999). England, (Translation), Publications Science.

The Bible. (1995). England, (Translation), International Bible Society.

Birou, Alain (2001). Vocabulaire pratique des sciences sociales. Translated by Bagher Sarokhani, 4th Ed., Tehran: Keyhan.

Christenson, Larry. (1970). The Christian Family. United States of America: Pullished by Bethany Fellowship.

Clement, Catherine, (1998). Theo's Odyssey, translation by Mehdi Samsar, Nakhsh World Publishing House, first edition, Tehran.

Daugherty, Billy Joe. (1991). Building Stronger Marriages and Families. United States of America: Published by Harrison House.

Fazeli, N. (1996). An Introduction to the Sociology of Art and Literature. Social Sciences, 4(7.8), 107-133.

Gombrich, Ernst, (2004). History of Art, translated by Ali Ramin, Ney Edition, Third Edition, Tehran.

Gombrich, Ernst, (2006). The evolution of art delight in the west, translated by Muhammad Taghi Faromarzi, Publications of the Academy of Arts, first edition, Tehran.

Karabakh, Ali Asghar (2004). honar-e naqd-e honari, Surah Mehr Publications, First Edition, Tehran.

Norman Wright, H. (1974). Communication: Key To Your Marriage. United States of America: Pullished by Regal Books.

Pakbaz, Roein (2004). Encyclopedia of Art, Contemporary Culture Publications, Fourth Edition, Tehran

Ravdrad, Azam (2003). sociological theories of art and literature, Tehran University, first edition, Tehran.

Taghavi, Nematullah (1999). Intoduction of Sociology, Fourth Edition, Tabriz.

Tavassoli, Ghulamabbos (2003). Theories of Sociology, Organization for the Study and Collection of University Humanities (SAMT), Ninth Edition, Tehran.

Published

2021-02-28

How to Cite

Kiani, R. (2021). Identification and Analysis of Social Functions in Artistic Creation. LANGUAGE ART, 6(1), 51–60. https://doi.org/10.22046/LA.2021.03

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.