بازتابهای کنار گذاشتن یادگیری مشارکتی: تأثیرات بر عملکرد تحصیلی، مهارتهای ارتباطی و انگیزه در میان دانشجویان دانشگاه در طول همهگیری کووید-19
DOI::
https://doi.org/10.22046/LA.2024.23کلمات کلیدی:
راهبرد یادگیری مشارکتی, عملکرد تحصیلی, مهارتهای ارتباطی, انگیزش, آموزش الکترونیکیچکیده
این مطالعه با هدف بررسی پیامدهای توقف استفاده از راهبردهای یادگیری مشارکتی در میان دانشجویان دانشگاه در طول همهگیری کووید-۱۹ انجام شد. پژوهش حاضر بر تأثیرات این امر بر سه حوزه کلیدی متمرکز بود: عملکرد تحصیلی، مهارتهای ارتباطی و انگیزه دانشجویان. روش تحقیق به کار گرفته شده، توصیفی-تحلیلی بود. به این منظور، پرسشنامهای متشکل از سه بخش اصلی طراحی و بین نمونهای متشکل از ۹۵ دانشجوی روانشناسی در دانشگاه اسکیکده الجزایر توزیع شد. نتایج، کاهش چشمگیر عملکرد تحصیلی دانشجویان را عمدتاً به دلیل کسب ناکافی دانش نشان داد. علاوه بر این، کاستی قابلتوجهی در مهارتهای ارتباطی مشاهده شد که مبادله مؤثر اطلاعات بین دانشجویان را با مانع مواجه کرده بود. همچنین فقدان تقریباً کامل انگیزه در میان نمونه مورد مطالعه مشهود بود. یافتههای مطالعه حاضر حاکی از آن است که با وجود جایگزین شدن یادگیری آنلاین به جای یادگیری مشارکتی، عملکرد دانشجویان ضعیف ارزیابی میشود.
مراجع
Ait Ali, N. (2021). Teaching methods and their importance in the success of the educational-learning process. Educational Journal, 2(1), 58.
Al-Ruwaithi, A. N. (2016). Learning motivation among intermediate stage female students in public education schools in Al-Madinah Al-Munawarah. Research project submitted to the Department of Educational Administration, Taibah University, Saudi Arabia.
Belierdouh, K., & Benseghir, K. (2021). Active learning strategies - cooperative learning as a model. Comprehensive Journal of Educational and Social Sciences, 4(1), 74.
Ben Nouioua, S. (2020). Cooperative learning strategy (Think - Pair - Share) and its importance in the educational process. Journal of Research in Humanities and Social Sciences, 12(2), 130-131.
Dabash, N. H., & Haddad, Y. (2021). Active learning strategies and motivation for learning. Journal of Research and Humanities Studies, 15(2), 78-79.
Dahdouh, M. (2020). Lectures on the subject of 'Communication Skills in Public Relations' for first-year students in the information and communication sciences, Department of Information and Communication Sciences and Libraries, May 8, 1945 University, Guelma.
Dawdi, K. (2017). Educational-learning process in the context of competency approach. [Intervention at a National Symposium]. Ziane Achour University, Jelfa.
Jamil, S. A., & Al-Sabab, A. M. M. (2020). Psychological resilience and its relationship to academic performance among university students. Studies Journal, 47(2), 346.
Kadem, S. M. (2021). The reality of distance education in Iraqi universities in the face of the coronavirus pandemic: Students' and faculty members' perspectives [Master’s dissertation, Middle East University].
Mustafa, M. F. (2021). Obstacles to e-learning in the face of the COVID-19 pandemic: Teachers and parents' perspectives in Giza schools [Doctoral dissertation, Middle East University].
##submission.downloads##
چاپ شده
ارجاع به مقاله
شماره
نوع مقاله
مجوز
حق نشر 2024 Sara Laouici, Salima Boutoutane

این پروژه تحت مجوز بین المللی Creative Commons Attribution 4.0 می باشد.
فصلنامه هنر زبان یک مجله دسترسی آزاد است و مقالات پس از پذیرش در دسترس عموم قرار می گیرند و استفاده از آن با ذکر منبع آزاد است