استقلال‌یادگیرنده در فرآیند یادگیری از راه دور با میانجیگری فناوری

نویسندگان

  • محمد امین لعليجی استاد مدعو در دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، بخش علوم انسانی، گروه علوم اطلاعات و ارتباطات، دانشگاه علی لونیسی، البلیده ۲، الجزایر.

DOI::

https://doi.org/10.22046/LA.2023.02

کلمات کلیدی:

یادگیری از راه دور, استقلال یادگیرنده, یادگیری مشارکتی, یادگیری همتایان, میانجیگری فناوری

چکیده

هدف از این مقاله تأکید بر اهمیت آموزش از راه دور در رابطه آن با استقلال‌یادگیرنده است. از زمان تغییر الگوی آموزش از معلم محوری به دانش‌آموز محوری، راهکارهای زیادی برای مستقل کردن و انگیزه بخشیدن به یادگیری ارائه شده است. مفهوم استقلال ارائه شده توسط چندین نویسنده به فعال بودن فراگیران برای دسترسی، مرور، جستجوی محتوا و برآورده کردن خواسته‌های معلمان اشاره دارد. این امر محققین را به این نتیجه رساند که استقلال قبل از هر چیز باید از درون نشات بگیرد، بنابراین، فراگیران را مسئول یادگیری خود کند. در همان زمان، ما بررسی می‌کنیم که چگونه دانشگاه‌ها از پتانسیل فناوری‌های نوظهور تحت وب 2.0 برای تسهیل برآورده شدن تمام نیازهای فراگیران و تقویت یادگیری آنلاین و از راه دور فراگیران استفاده می‌کنند. با استفاده از رویکرد تحلیلی به این نتایج مهم رسیدیم: 1- نقش میانجیگری فناوری و ابزارهای مشارکتی آنلاین در حمایت از آموزش از راه دور،  2- اهمیت دستیابی به استقلال فراگیران به عنوان شرط موفقیت آموزش از راه دور، 3. - فناوری و استقلال یادگیرنده الزامات فنی و شناختی جهت موفقیت آموزش از راه دور را تشکیل می‌دهد.

##submission.downloads##

چاپ شده

2023-02-28

شماره

نوع مقاله

مقاله

##plugins.generic.recommendBySimilarity.heading##

1 2 3 4 > >> 

##plugins.generic.recommendBySimilarity.advancedSearchIntro##