سرکوب معنی در رمان بازمانده‌ی روز کازو ایشیگرو: یک خوانش روایت‌شناسانه

نویسندگان

  • ساره خسروی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، گیلان، ایران
  • بهزاد برکت دانشیار زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، گیلان، ایران

DOI::

https://doi.org/10.22046/LA.2020.18

کلمات کلیدی:

روایت شناسی، سرکوب معنی، راوی غیر قابل اطمینان، زبان مجازی، استعاره، مجاز

چکیده

این مقاله با اتخاذ یک روش روایت شناسانه در تلاش است تا طبق گفته‌های کازو ایشیگرو راجع به سرکوب معنی، نحوۀ سرکوب شدن معنیِ روایت توسط زبان را پیدا کند. با تمرکز بر روی روایت بازماندۀ روز، این تحقیق می‌کوشد که تعریفی از سرکوب کردن معنی ارائه بدهد. هر نوع انحرافی از روند متعارف شکل‌گیری معنی، تعریفی است که تحقیق در این باره ارائه می‌دهد. در طول این مقاله تلاش می‌شود به تعدادی سوال راجع به نحوۀ نمایان شدن سرکوب معنی پاسخ داده شود. این تحقیق، غیر قابل اطمینان بودن راوی و به کارگیری زبان مجازی را به عنوان دو مؤلفه در شکل‌گیری سرکوب معنی در بازماندۀ روز معرفی می‌کند. در طول مقاله، نظرات و مفاهیم مربوط به غیرقابل اطمینان بودن راوی و زبان مجازی به کار گرفته می‌شود تا سوالات را پاسخ دهند و بدین ترتیب چارچوب نظری شکل می‌گیرد. این تحقیق شش مؤلفۀ تاثیر گذار در غیر قابل اطمینان بودن راوی را معرفی می‌کند که به شکل‌گیری سرکوب معنی کمک می‌کنند. عوامل زبان مجازی انتخاب شده برای بحث در مقاله استعاره، مجاز، کنایه و حسن تعبیر هستند که هر کدام معنی را از روند متعارفش منحرف می‌کنند. نتایج به دست آمده توسط سرکوب معنی به وسیلۀ راوی غیر قابل اعتماد و زبان مجازی نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. سرکوب معنی که به وسیلۀ راوی غیر قابل اطمینان و زبان مجازی شکل گرفته است باعث ایجاد نسخه‌ای از رمان می‌شود که با حقایق اتفاق افتاده در رمان تفاوت دارد و خواننده را از واقعیت رمان منحرف می‌کند. خواننده در پایان رمان، با آگاهی از حضور این دو تکنیک قادر است از عهدۀ سرکوب معنی برآید و با کنار زدن پرده‌ها حقایق روایت را دریابد.

بیوگرافی نویسندگان

ساره خسروی، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، گیلان، ایران

این مقاله با اتخاذ یک روش روایت شناسانه در تلاش است تا طبق گفته‌های کازو ایشیگرو راجع به سرکوب معنی، نحوۀ سرکوب شدن معنیِ روایت توسط زبان را پیدا کند. با تمرکز بر روی روایت بازماندۀ روز، این تحقیق می‌کوشد که تعریفی از سرکوب کردن معنی ارائه بدهد. هر نوع انحرافی از روند متعارف شکل‌گیری معنی، تعریفی است که تحقیق در این باره ارائه می‌دهد. در طول این مقاله تلاش می‌شود به تعدادی سوال راجع به نحوۀ نمایان شدن سرکوب معنی پاسخ داده شود. این تحقیق، غیر قابل اطمینان بودن راوی و به کارگیری زبان مجازی را به عنوان دو مؤلفه در شکل‌گیری سرکوب معنی در بازماندۀ روز معرفی می‌کند. در طول مقاله، نظرات و مفاهیم مربوط به غیرقابل اطمینان بودن راوی و زبان مجازی به کار گرفته می‌شود تا سوالات را پاسخ دهند و بدین ترتیب چارچوب نظری شکل می‌گیرد. این تحقیق شش مؤلفۀ تاثیر گذار در غیر قابل اطمینان بودن راوی را معرفی می‌کند که به شکل‌گیری سرکوب معنی کمک می‌کنند. عوامل زبان مجازی انتخاب شده برای بحث در مقاله استعاره، مجاز، کنایه و حسن تعبیر هستند که هر کدام معنی را از روند متعارفش منحرف می‌کنند. نتایج به دست آمده توسط سرکوب معنی به وسیلۀ راوی غیر قابل اعتماد و زبان مجازی نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. سرکوب معنی که به وسیلۀ راوی غیر قابل اطمینان و زبان مجازی شکل گرفته است باعث ایجاد نسخه‌ای از رمان می‌شود که با حقایق اتفاق افتاده در رمان تفاوت دارد و خواننده را از واقعیت رمان منحرف می‌کند. خواننده در پایان رمان، با آگاهی از حضور این دو تکنیک قادر است از عهدۀ سرکوب معنی برآید و با کنار زدن پرده‌ها حقایق روایت را دریابد.

بهزاد برکت، دانشیار زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، گیلان، ایران

این مقاله با اتخاذ یک روش روایت شناسانه در تلاش است تا طبق گفته‌های کازو ایشیگرو راجع به سرکوب معنی، نحوۀ سرکوب شدن معنیِ روایت توسط زبان را پیدا کند. با تمرکز بر روی روایت بازماندۀ روز، این تحقیق می‌کوشد که تعریفی از سرکوب کردن معنی ارائه بدهد. هر نوع انحرافی از روند متعارف شکل‌گیری معنی، تعریفی است که تحقیق در این باره ارائه می‌دهد. در طول این مقاله تلاش می‌شود به تعدادی سوال راجع به نحوۀ نمایان شدن سرکوب معنی پاسخ داده شود. این تحقیق، غیر قابل اطمینان بودن راوی و به کارگیری زبان مجازی را به عنوان دو مؤلفه در شکل‌گیری سرکوب معنی در بازماندۀ روز معرفی می‌کند. در طول مقاله، نظرات و مفاهیم مربوط به غیرقابل اطمینان بودن راوی و زبان مجازی به کار گرفته می‌شود تا سوالات را پاسخ دهند و بدین ترتیب چارچوب نظری شکل می‌گیرد. این تحقیق شش مؤلفۀ تاثیر گذار در غیر قابل اطمینان بودن راوی را معرفی می‌کند که به شکل‌گیری سرکوب معنی کمک می‌کنند. عوامل زبان مجازی انتخاب شده برای بحث در مقاله استعاره، مجاز، کنایه و حسن تعبیر هستند که هر کدام معنی را از روند متعارفش منحرف می‌کنند. نتایج به دست آمده توسط سرکوب معنی به وسیلۀ راوی غیر قابل اعتماد و زبان مجازی نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. سرکوب معنی که به وسیلۀ راوی غیر قابل اطمینان و زبان مجازی شکل گرفته است باعث ایجاد نسخه‌ای از رمان می‌شود که با حقایق اتفاق افتاده در رمان تفاوت دارد و خواننده را از واقعیت رمان منحرف می‌کند. خواننده در پایان رمان، با آگاهی از حضور این دو تکنیک قادر است از عهدۀ سرکوب معنی برآید و با کنار زدن پرده‌ها حقایق روایت را دریابد.

مراجع

Abrams, M.H. (1999). A Glossary of Literary Terms. U.S: Heinle & Heinle.

Bal, Mieke (2007). Narrative Theory: Critical Concepts in Literary and Cultural Studies. Ed: id. London/New York: Routledge.

Billig, Michael (2004). Freudian Repression: Conversation Creating the Unconscious. Cambridge: Cambridge University Press.

Bloom, Harold (2004). The Best Poetry of the English Language: From Chaucer through Frost. New York: Hypercollins.

Booth Wayne, C. (2004). “Types of Narration” in: Narrative Theory: Critical Concepts in Literary and Cultural Studies. Mieke Bal (ed). London/New York: Routledge. 138-146.

Ellestrom, L., & Elleström, L. (2002). Divine madness: On interpreting literature, music, and the visual arts ironically. Bucknell University Press.

Fowler, F.G. Henry Watson Fowler. (1906). The King’s English. Oxford: Oxford University Press

Gernsbacher, Morton Ann and Rachel R.W. Robertson (1999). “ the Role of Suppression in Figurative Language Comprehension”. J Pragmat. Nov 2. 31(12), pp.1619–1630.

Green, Marc (2013). “Eyewitness Memory is Unreliable”. www.visualexpert.com/Resources/eyewitnessmemory.html (Last retrieved 2016. 5. 27)

Grigg, Russell (2009). Lacan, language, and philosophy, chapter 11 Lacan and Jakobson - Metaphor and Metonymy pp. 151–2, 160

Ishiguro, Kazuo, (1993). The Remains of the Day. New York: Vintage Books.

Jakobson, Roman and Morris Halle. (2002). Fundamentals of Language. Berlin/New York: Mouton de Gruyter.

Littlemore, Jeannette. (2015). Metonymy: Hidden Shortcuts in Language, Thought and Communication. Cambridge: Cambridge University press.

Niederhoft, Burkhard. (2011). “Unlived lives in Kazuo Ishiguro’s The Remains of the Day and Tom Stoppard’s The Invention of Love. Connotations. 20 (2-3) (2010/2011)pp. 164-188.

Nunning, Ansgar. (2005). “Reconceptualizing Unreliable Narration: Synthesithing Cognitive and Rhetorical Approaches”. In: James Phelan and Peter J Rabinowitz (eds). A Companion to Narrative Theory. Oxford: Blackwell.

Prince, Gerald. (2007). “The disnarrated. In: Mieke Bal (ed.). Narrative Theory: Critical Concept in Literary and Cultural Studies. London/ New York: Routledge. 297-305.

Rema. N. (2015). “The Unreliable Narration and the Suppression of Emotions in Kazuo Ishiguro’s the Remains of the Day”. International Journal of Scientific and Research Publications. 5(7), pp. 1-3.

Riffaterre, M. (1983). Text Production, New York: Columbia University Press.

Riggan, W. (1981). Picaros, Madmen, Naifs, and Clowns: The Unreliable First-Person Narrator. Norman: University of Oklahoma Press.

Rimmon-Kenan, S. ([1983] 2005). Narrative Fiction: Contemporary Poetics. London/ New York: Routledge.

Shaffer, Brian. W. (1998). Understanding Kazuo Ishiguro. California: University of California Press.

Vorda, Allan and Kim Herzinger.(2008). “An Interview with Kazuo Ishiguro”. In: Brian, W, Shaffer and Cynthia, F, Wong (eds). Conversations with Kazuo Ishiguro. Mississippi: University Press of Mississippi. 48[…]66-88.

Warhol, Robyn. (2005). “Neonarrative; or, How to Render the Unnarratable in Realist Fiction and Contemporary Film” in: James Phelan and Peter J. Rabinowits. A Companion to Narrative Theory. London: Blackwell Publishing Ltd. 220- 231.

##submission.downloads##

چاپ شده

2020-09-01

شماره

نوع مقاله

مقاله

##plugins.generic.recommendBySimilarity.heading##

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > >> 

##plugins.generic.recommendBySimilarity.advancedSearchIntro##