پر کردن شکاف مهارت‌های نرم در آموزش عالی مراکش: بینش‌هایی برای سیاست، برنامه درسی و آمادگی نیروی کار

المؤلفون

  • محمد المسعودي دکتری، زبان شناسی کاربردی و آموزش زبان، دانشکده هنر و علوم انسانی، UMI، مکنس، مراکش.
  • سماعيل كرواد استاد آموزش عالی، گروه مطالعات انگلیسی، دانشکده هنر و علوم انسانی، UMI، مکنس، مراکش.
  • مصطفى فكرود استاد آموزش عالی، گروه آمار، دانشکده ملی کشاورزی، UMI، مکنس، مراکش.

DOI:

https://doi.org/10.22046/LA.2022.09

الكلمات المفتاحية:

صنعت، آموزش، صدسالگی، فناوری‌های مخرب، مهارت‌های سخت، مهارت‌های نرم، یادگیری ترکیبی

الملخص

این مطالعه کمی توصیفی به تجزیه و تحلیل نیازها، اولین مؤلفه از تلاش‌های تحقیقاتی چند مرحله‌ای ترکیبی با هدف بررسی شکاف گسترده مهارت‌های نرم بین دانشگاه و تجارت در مراکش می‌پردازد. با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس، یک نظرسنجی بر روی 170 دانشجوی مقطع کارشناسی اجرا شد و با استفاده از آمار توصیفی SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، که نشان‌دهنده کمبود قابل‌توجهی در مهارت‌های نرم کلیدی در مجموعه مهارت‌های شرکت‌کنندگان بود. با این وجود، این پاسخ دهندگان تمایل زیادی برای رسیدگی به این شکاف مهارتی نشان دادند، به ویژه از پذیرش یک مدل یادگیری ترکیبی برای توسعه مهارت‌های نرم حمایت کردند. تجزیه و تحلیل دقیق داده‌های نظرسنجی بر نیاز ضروری به ادغام یکپارچه طرح‌های توسعه مهارت‌های نرم در چارچوب برنامه درسی موجود تاکید می‌کند. چنین ادغامی نوید کاتالیزور توسعه اساسی در مدارهای شخصی، تحصیلی و حرفه‌ای شرکت کنندگان در مطالعه را دارد. بنابراین، نتایج این مطالعه بر اهمیت حیاتی پرداختن به شکاف مهارت‌های نرم (عدم تطابق) برای سیاست‌گذاران، طراحان برنامه درسی، مربیان و محققان مراکشی تأکید می‌کند و بر اجتناب‌ناپذیری تجهیز فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به مهارت‌های نرم ضروری مورد نیاز برای پیشرفت در مراکز کار حال حاضر مراکش تأکید می‌کند.

السير الشخصية للمؤلفين

محمد المسعودي، دکتری، زبان شناسی کاربردی و آموزش زبان، دانشکده هنر و علوم انسانی، UMI، مکنس، مراکش.

این مطالعه کمی توصیفی به تجزیه و تحلیل نیازها، اولین مؤلفه از تلاش‌های تحقیقاتی چند مرحله‌ای ترکیبی با هدف بررسی شکاف گسترده مهارت‌های نرم بین دانشگاه و تجارت در مراکش می‌پردازد. با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس، یک نظرسنجی بر روی 170 دانشجوی مقطع کارشناسی اجرا شد و با استفاده از آمار توصیفی SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، که نشان‌دهنده کمبود قابل‌توجهی در مهارت‌های نرم کلیدی در مجموعه مهارت‌های شرکت‌کنندگان بود. با این وجود، این پاسخ دهندگان تمایل زیادی برای رسیدگی به این شکاف مهارتی نشان دادند، به ویژه از پذیرش یک مدل یادگیری ترکیبی برای توسعه مهارت‌های نرم حمایت کردند. تجزیه و تحلیل دقیق داده‌های نظرسنجی بر نیاز ضروری به ادغام یکپارچه طرح‌های توسعه مهارت‌های نرم در چارچوب برنامه درسی موجود تاکید می‌کند. چنین ادغامی نوید کاتالیزور توسعه اساسی در مدارهای شخصی، تحصیلی و حرفه‌ای شرکت کنندگان در مطالعه را دارد. بنابراین، نتایج این مطالعه بر اهمیت حیاتی پرداختن به شکاف مهارت‌های نرم (عدم تطابق) برای سیاست‌گذاران، طراحان برنامه درسی، مربیان و محققان مراکشی تأکید می‌کند و بر اجتناب‌ناپذیری تجهیز فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به مهارت‌های نرم ضروری مورد نیاز برای پیشرفت در مراکز کار حال حاضر مراکش تأکید می‌کند.

سماعيل كرواد، استاد آموزش عالی، گروه مطالعات انگلیسی، دانشکده هنر و علوم انسانی، UMI، مکنس، مراکش.

این مطالعه کمی توصیفی به تجزیه و تحلیل نیازها، اولین مؤلفه از تلاش‌های تحقیقاتی چند مرحله‌ای ترکیبی با هدف بررسی شکاف گسترده مهارت‌های نرم بین دانشگاه و تجارت در مراکش می‌پردازد. با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس، یک نظرسنجی بر روی 170 دانشجوی مقطع کارشناسی اجرا شد و با استفاده از آمار توصیفی SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، که نشان‌دهنده کمبود قابل‌توجهی در مهارت‌های نرم کلیدی در مجموعه مهارت‌های شرکت‌کنندگان بود. با این وجود، این پاسخ دهندگان تمایل زیادی برای رسیدگی به این شکاف مهارتی نشان دادند، به ویژه از پذیرش یک مدل یادگیری ترکیبی برای توسعه مهارت‌های نرم حمایت کردند. تجزیه و تحلیل دقیق داده‌های نظرسنجی بر نیاز ضروری به ادغام یکپارچه طرح‌های توسعه مهارت‌های نرم در چارچوب برنامه درسی موجود تاکید می‌کند. چنین ادغامی نوید کاتالیزور توسعه اساسی در مدارهای شخصی، تحصیلی و حرفه‌ای شرکت کنندگان در مطالعه را دارد. بنابراین، نتایج این مطالعه بر اهمیت حیاتی پرداختن به شکاف مهارت‌های نرم (عدم تطابق) برای سیاست‌گذاران، طراحان برنامه درسی، مربیان و محققان مراکشی تأکید می‌کند و بر اجتناب‌ناپذیری تجهیز فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به مهارت‌های نرم ضروری مورد نیاز برای پیشرفت در مراکز کار حال حاضر مراکش تأکید می‌کند.

مصطفى فكرود، استاد آموزش عالی، گروه آمار، دانشکده ملی کشاورزی، UMI، مکنس، مراکش.

این مطالعه کمی توصیفی به تجزیه و تحلیل نیازها، اولین مؤلفه از تلاش‌های تحقیقاتی چند مرحله‌ای ترکیبی با هدف بررسی شکاف گسترده مهارت‌های نرم بین دانشگاه و تجارت در مراکش می‌پردازد. با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس، یک نظرسنجی بر روی 170 دانشجوی مقطع کارشناسی اجرا شد و با استفاده از آمار توصیفی SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، که نشان‌دهنده کمبود قابل‌توجهی در مهارت‌های نرم کلیدی در مجموعه مهارت‌های شرکت‌کنندگان بود. با این وجود، این پاسخ دهندگان تمایل زیادی برای رسیدگی به این شکاف مهارتی نشان دادند، به ویژه از پذیرش یک مدل یادگیری ترکیبی برای توسعه مهارت‌های نرم حمایت کردند. تجزیه و تحلیل دقیق داده‌های نظرسنجی بر نیاز ضروری به ادغام یکپارچه طرح‌های توسعه مهارت‌های نرم در چارچوب برنامه درسی موجود تاکید می‌کند. چنین ادغامی نوید کاتالیزور توسعه اساسی در مدارهای شخصی، تحصیلی و حرفه‌ای شرکت کنندگان در مطالعه را دارد. بنابراین، نتایج این مطالعه بر اهمیت حیاتی پرداختن به شکاف مهارت‌های نرم (عدم تطابق) برای سیاست‌گذاران، طراحان برنامه درسی، مربیان و محققان مراکشی تأکید می‌کند و بر اجتناب‌ناپذیری تجهیز فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به مهارت‌های نرم ضروری مورد نیاز برای پیشرفت در مراکز کار حال حاضر مراکش تأکید می‌کند.

المراجع

Acharya, A. S., Prakash, A., Saxena, P., & Nigam, A. (2013). Sampling: Why and how of it. Indian Journal of Medical Specialties, 4(2), 330-333.

Alvi, M. (2016). A manual for selecting sampling techniques in research.

Chafiq, N., & Talbi, M. (2017). Le" SPOC" au service du développement des" soft skills" d’un entrepreneur. REVUE DE L’ENTREPRENEURIAT ET DE L’INNOVATION, 1(3).

Charlton, R. (2000). is an'ideal'questionnaire possible? International Journal of Clinical Practice, 54(6), 356-359.

Chbani, A., & Jaouane, A. (2017). Educational and career guidance in Morocco: Vision, plans and projects. In Career guidance and livelihood planning across the Mediterranean (pp. 105-122). Brill Sense.

Cohen, M. M., & Tate, R. B. (1989). Using the McGill Pain Questionnaire to study common postoperative complications. Pain, 39(3), 275-279.

Connelly, L. M. (2013). Demographic data in research studies. Medsurg Nursing, 22(4), 269-271.

Council, B. (2016). ENGLISH AND SOFT SKILLS IN THE MAGHREB Carfax Educational Projects. 10, Spring Gardens, London SW1A 2BN, UK. Retrieved on, 5(04), 2017.

Dalati, S., & Marx Gómez, J. (2018). Surveys and questionnaires. In Modernizing the Academic Teaching and Research Environment (pp. 175-186). Springer.

Dube, B., & Laari, L. (2017). Nursing students' perceptions of soft skills training in Ghana. Curationis, 40(1), 1-5.

El Hamdi, S., Oudani, M., & Abouabdellah, A. (2020). Morocco’s Readiness to Industry 4.0. In Proceedings of the 8th International Conference on Sciences of Electronics, Technologies of Information and Telecommunications (SETIT’18), Vol.1 (pp. 463-472). https://doi.org/10.1007/978-3-030-21005-2_44

Emerson, R. W. (2021). Convenience sampling revisited: Embracing its limitations through thoughtful study design. Journal of Visual Impairment & Blindness, 115(1), 76-77.

Etikan, I., Musa, S. A., & Alkassim, R. S. (2016). Comparison of convenience sampling and purposive sampling. American journal of theoretical and applied statistics, 5(1), 1-4.

Farrokhi, F., & Mahmoudi-Hamidabad, A. (2012). Rethinking convenience sampling: Defining quality criteria. Theory & practice in language studies, 2(4).

Goddard, R., & Villanova, P. (2006). Designing surveys and questionnaires for research. The psychology research handbook: A guide for graduate students and research assistants, 114-125.

Guo, P. (2017). MOOC and SPOC, which one is better? Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13(8), 5961-5967.

Haddad, B., & Marx, A. A. (2018). Student Perceptions of Soft Skills & Career Decision Self-Efficacy through Participation in SAE. Journal of agricultural education, 59(4), 159-176.

Jacob, C. (2021). English in the Maghreb. Bloomsbury World Englishes Volume 1: Paradigms, 1, 258.

Karimi, H., & Pina, A. (2021). Strategically addressing the soft skills gap among STEM undergraduates. Journal of Research in STEM Education, 7(1), 21-46.

Lee-Kelley, L. (2010). Closing the soft skills gap. Development and Learning in Organizations: An International Journal.

Leung, W.-C. (2001). How to design a questionnaire. BMJ, 322(Suppl S6).

Llorent Bedmar, V. (2014). Educational reforms in Morocco: Evolution and current status. International Education Studies, 7 (12), 95-105.

López-Pérez, M. V., Pérez-López, M. C., & Rodríguez-Ariza, L. (2011). Blended learning in higher education: Students’ perceptions and their relation to outcomes. Computers & education, 56(3), 818-826.

Majid, S., Liming, Z., Tong, S., & Raihana, S. (2012). Importance of soft skills for education and career success. International Journal for Cross-Disciplinary Subjects in Education, 2(2), 1037-1042.

Mathers, N. J., Fox, N. J., & Hunn, A. (1998). Surveys and questionnaires. NHS Executive, Trent.

Navarro-Rivera, J., & Kosmin, B. A. (2013). Surveys and questionnaires. The Routledge handbook of research methods in the study of religion, 395-420.

Owens, L. K. (2002). Introduction to survey research design. SRL fall 2002 seminar series,

Pereira, O. P., & Costa, C. A. A. T. (2017). The importance of soft skills in the university academic curriculum: The perceptions of the students in the new society of knowledge.

Robles, M. M. (2012). Executive perceptions of the top 10 soft skills needed in today’s workplace. Business communication quarterly, 75(4), 453-465.

Schulz, B. (2008). The importance of soft skills: Education beyond academic knowledge.

Sedgwick, P. (2013). Convenience sampling. Bmj, 347.

Singh Dubey, R., Paul, J., & Tewari, V. (2022). The soft skills gap: a bottleneck in the talent supply in emerging economies. The International Journal of Human Resource Management, 33(13), 2630-2661.

Singh, R., & Mangat, N. S. (2013). Elements of survey sampling (Vol. 15). Springer Science & Business Media.

Slattery, E. L., Voelker, C. C., Nussenbaum, B., Rich, J. T., Paniello, R. C., & Neely, J. G. (2011). A practical guide to surveys and questionnaires. Otolaryngology--Head and Neck Surgery, 144(6), 831-837.

Snedecor, G. W. (1939). Design of sampling experiments in the social sciences. Journal of Farm Economics, 21(4), 846-855.

Taylor, E. (2016). Investigating the perception of stakeholders on soft skills development of students: Evidence from South Africa. Interdisciplinary journal of e-skills and lifelong learning, 12(1), 1-18.

Tejan, O. A., & Sabil, A. (2019). Understanding employers’ perception of employability skills and career development in Morocco. International Journal of Education and Literacy Studies, 7(2), 134-138.

Tsirkas, K., Chytiri, A.-P., & Bouranta, N. (2020). The gap in soft skills perceptions: a dyadic analysis. Education+ Training.

Tulgan, B. (2016). Bridging the soft-skills gap. Employment Relations Today, 42(4), 25-33.

UNIDO. (2019). UNIDO and the Government of Morocco sign a Programme for Country Partnership. Retrieved 18/4/2021 from https://www.unido.org/news/unido-and-government-morocco-sign-programme-country-partnership

USAID. (2017). USAID Brings Soft Skills to Higher Education in Morocco. Retrieved 05/05/2020 from https://www.usaid.gov/morocco/program-updates/sep-2017-usaid-brings-soft-skills-higher-education-morocco

Wilhelm, W. J. (2002). Research on workplace skills employers want. Meeting the demand: Teaching “soft” skills,

Yasin, M. M., Gomes, C. F., & Koubida, S. (2015). The gap between business education and business expectations: The case of morocco. The Journal of Applied Business and Economics, 17(1), 9.

Zuabi, V. (2012). Building higher education partnerships in the Maghreb. In: Aspen Institute, Washington, District of Columbia.

التنزيلات

منشور

2022-05-31

كيفية الاقتباس

El Messaoudi, M., Kerouad, S. ., & Fagroud, M. . (2022). پر کردن شکاف مهارت‌های نرم در آموزش عالی مراکش: بینش‌هایی برای سیاست، برنامه درسی و آمادگی نیروی کار. هنر زبان, 7(2), 51–78. https://doi.org/10.22046/LA.2022.09

إصدار

القسم

مقالة

المؤلفات المشابهة

<< < 1 2 3 4 

يمكنك أيضاً إبدأ بحثاً متقدماً عن المشابهات لهذا المؤلَّف.