Textual Analysis of Three Poems by M. Sereshk from the Point of View of Linguistic and Cognitive Foundations

Authors

  • Ahmadnoor Vahidi Assistant Professor in Persian Language and Literature, Higher Education Complex of Saravan, Saravan, Iran.
  • Hossein Salimi Faculty member of Persian Gulf University. Bushehr. Iran
  • Bashir Alavi Lecturer at Farhangian University. Bushehr

DOI:

https://doi.org/10.22046/LA.2020.19

Keywords:

Shafiei Kadkani, Lakoff, Johnson, Linguistics, Schema

Abstract

This article examines the components of linguistic theory with a different approach in Shafiei Kadkani's three poems. The study of the knowledge of these propositions is done in the framework of the theory of George Lakoff and Johnson. In this context, cognitive analysis of the text is discussed in several discussions of schemas, cognitive metaphor, metaphorical individuality and its motifs. . By reading this kind of critique, in terms of mapping the system and the flow of linguistic cognition to the intellectual world and drawing the structure of the poet's poetry can be achieved. . This study shows how the linguistic elements and prominence's of language and the orienting schemas and metaphors that are the foundations of cognition can relate the form and content and beliefs of the author to the automated language and prove that similarities And the similarity of the examples of this theory in the discussion of schemas and metaphors in these three poems of Shafiei Kadkani is obvious and it can be seen that the form of these three poems is in proportion with the currents of formalism which is the output of the foundations of cognitive linguistics. . Evidence shows that in addition to the presence of directional metaphors and different schemas in Shafiei poetry, the occurrence of several schemas and metaphors on a similar text has been created and metaphors, in addition to modernity in the flow of the text, They have not given a clear ideology. In this research, samples are extracted from the Shafiei Kadkani poems in accordance with this concept. This article has been done by descriptive and analytical method.

Author Biographies

Ahmadnoor Vahidi, Assistant Professor in Persian Language and Literature, Higher Education Complex of Saravan, Saravan, Iran.

این مقاله به بررسی مـؤلفه‌های نظریه زبان‌شناسان‌شناختی با رویکردی متفاوت در سه شعر شفیعی کدکنی می‌پردازد. بررسی شناخت این گزاره‌ها در چهارچوب نظریه جورج لیکاف و جانسون صورت می‌گیرد که در این چهارچوب در چند بحث طرح‌واره‌ها، استعاره شناختی، فردیت استعاره و موتیف‌های آن به تحلیل شناختی متن پرداخته می‌شود. با خوانش این نوع نقد، ازلحاظ نگاشت نظام و جریان زبان‌شناسی‌شناختی به جهان فکری و ترسیم ساختار شعر شاعر می‌توان دست‌یافت. این پژوهش نشان می دهد، چگونه عناصر زبانی و برجستگی‌های زبان و طرح‌واره‌ها و استعاره‌های جهت‌گیرانه که مبانی‌شناختیان است، می‌توانند میان فرم و محتوا و باور نویسنده و زبان خودکار ارتباط قائل شوند و ثابت شود که تشابه و همسان سازی نمونه های این نظریه در بحث طرح‌واره ها و استعاره‌ها در این سه شعر شفیعی کدکنی آشکار است و می‌توان دریافت که فرم این سه شعر، با جریانات فرمالیسم که از خروجی مبانی زبان‌شناسی‌شناختی است تناسب و هم سویی قابل توجهی دارد. شواهد نشان‌دهنده آن است که علاوه بر حضور استعاره جهت‌گیرانه و طرح‌واره‌های مختلف در شعر شفیعی، اتفاق چند طرح‌واره و استعاره بر یک متن مشابه نیز ایجادشده است و استعاره‌ها علاوه بر نوگرایی در جریان متن، تن به ایدئولوژی مشخص نداده‌اند. در این پژوهش به استخراج نمونه‌ها و شاهد مثال‌های مطابق با این مفهوم از اشعار شفیعی کدکنی مبادرت ورزیده می‌شود. این مقاله با روش توصیفی و تحلیلی انجام شده است.

Hossein Salimi, Faculty member of Persian Gulf University. Bushehr. Iran

این مقاله به بررسی مـؤلفه‌های نظریه زبان‌شناسان‌شناختی با رویکردی متفاوت در سه شعر شفیعی کدکنی می‌پردازد. بررسی شناخت این گزاره‌ها در چهارچوب نظریه جورج لیکاف و جانسون صورت می‌گیرد که در این چهارچوب در چند بحث طرح‌واره‌ها، استعاره شناختی، فردیت استعاره و موتیف‌های آن به تحلیل شناختی متن پرداخته می‌شود. با خوانش این نوع نقد، ازلحاظ نگاشت نظام و جریان زبان‌شناسی‌شناختی به جهان فکری و ترسیم ساختار شعر شاعر می‌توان دست‌یافت. این پژوهش نشان می دهد، چگونه عناصر زبانی و برجستگی‌های زبان و طرح‌واره‌ها و استعاره‌های جهت‌گیرانه که مبانی‌شناختیان است، می‌توانند میان فرم و محتوا و باور نویسنده و زبان خودکار ارتباط قائل شوند و ثابت شود که تشابه و همسان سازی نمونه های این نظریه در بحث طرح‌واره ها و استعاره‌ها در این سه شعر شفیعی کدکنی آشکار است و می‌توان دریافت که فرم این سه شعر، با جریانات فرمالیسم که از خروجی مبانی زبان‌شناسی‌شناختی است تناسب و هم سویی قابل توجهی دارد. شواهد نشان‌دهنده آن است که علاوه بر حضور استعاره جهت‌گیرانه و طرح‌واره‌های مختلف در شعر شفیعی، اتفاق چند طرح‌واره و استعاره بر یک متن مشابه نیز ایجادشده است و استعاره‌ها علاوه بر نوگرایی در جریان متن، تن به ایدئولوژی مشخص نداده‌اند. در این پژوهش به استخراج نمونه‌ها و شاهد مثال‌های مطابق با این مفهوم از اشعار شفیعی کدکنی مبادرت ورزیده می‌شود. این مقاله با روش توصیفی و تحلیلی انجام شده است.

Bashir Alavi, Lecturer at Farhangian University. Bushehr

این مقاله به بررسی مـؤلفه‌های نظریه زبان‌شناسان‌شناختی با رویکردی متفاوت در سه شعر شفیعی کدکنی می‌پردازد. بررسی شناخت این گزاره‌ها در چهارچوب نظریه جورج لیکاف و جانسون صورت می‌گیرد که در این چهارچوب در چند بحث طرح‌واره‌ها، استعاره شناختی، فردیت استعاره و موتیف‌های آن به تحلیل شناختی متن پرداخته می‌شود. با خوانش این نوع نقد، ازلحاظ نگاشت نظام و جریان زبان‌شناسی‌شناختی به جهان فکری و ترسیم ساختار شعر شاعر می‌توان دست‌یافت. این پژوهش نشان می دهد، چگونه عناصر زبانی و برجستگی‌های زبان و طرح‌واره‌ها و استعاره‌های جهت‌گیرانه که مبانی‌شناختیان است، می‌توانند میان فرم و محتوا و باور نویسنده و زبان خودکار ارتباط قائل شوند و ثابت شود که تشابه و همسان سازی نمونه های این نظریه در بحث طرح‌واره ها و استعاره‌ها در این سه شعر شفیعی کدکنی آشکار است و می‌توان دریافت که فرم این سه شعر، با جریانات فرمالیسم که از خروجی مبانی زبان‌شناسی‌شناختی است تناسب و هم سویی قابل توجهی دارد. شواهد نشان‌دهنده آن است که علاوه بر حضور استعاره جهت‌گیرانه و طرح‌واره‌های مختلف در شعر شفیعی، اتفاق چند طرح‌واره و استعاره بر یک متن مشابه نیز ایجادشده است و استعاره‌ها علاوه بر نوگرایی در جریان متن، تن به ایدئولوژی مشخص نداده‌اند. در این پژوهش به استخراج نمونه‌ها و شاهد مثال‌های مطابق با این مفهوم از اشعار شفیعی کدکنی مبادرت ورزیده می‌شود. این مقاله با روش توصیفی و تحلیلی انجام شده است.

References

Bakhtin, Michael. (1994). sodā-ye mokāleme, xande, āzādi, translated by Mohammad Jafar Poyandeh, Tehran: Sherkat Farhani Honari Arst.

Biabani, Ahmad Reza and Talebian, Yahya (2012). A Study of Oriental Metaphor and Visual Schemas in Shamloo Poetry, Journal of Literary Criticism and Rhetoric, Volume 1 Number 1, Summer and Fall 2012, pp. 99-126. Digital Identifier (DOI): 10.22059 / jlcr.2012.35239

Borshe et al. (2007). Linguistics and literature, translated by Cyrus Safavi, Tehran: Hermes.

Dehghan E, Taghavi M. (2010) Motif, Types and Functions in Sadeq Hedayat's Story. LCQ. 2010; 2 (8), 41-67.

Fatouhi, Mahmoud (2011). sabkʃenāsi, nazariyehā, roykardhā va raveʃhā, Tehran: Sokhan.

Golfam A, Yousefi rad F. (2002). Cognitive Linguistics and Metaphors. Advances in Cognitive Sciences. 2002; 4 (3):59-64.

Hasandokht Firooz Sima, Golfam Arsalan. (2009). Cognitive study of time metaphor in Forough Farrokhzad's poems. LCQ. 2009; 2 (7) :121-136.

Haynes, John (1995) Style. London. New York: Routledge.

Lakoff, George (1992) the contemporary theory of metaphor in ortory. Andrew (ed) metaphor and thaught. Cambridge: Cambridge unverstity press.

Lakoff, George and Mark Johnson. (1989) metaphor we live by. Chicago: university of Chicago press.

Lakoff, George (1993) the contemporary theory of metaphor in Geeraets. Dirk (editor) 2006. Cognitive linguistics: basic readings (congntive linguistics resarch: 34). Berlin. Newyork: mouton de Gruyter. pp. 187-238.

Langacker, R. W. (1987). Foundations of Cognitive Grammar: Theoretical prerequisites (Vol. 1). Stanford university press.

Paul Ricoeur (2007). The Metaphorical Process, (in David Stewart, Exploring the philosophy of Religion, 4th ed, 1998, prentice-Hall, p.189-200), Journal of Marifat, Volume 16, Number 20. pp. 81-94.

Safavi, Korash (2000). An Introduction to Semantics, Tehran: Pazhuheshgah-e Farhang va Nashr Islami.

Safavi, Kourosh, (2003) Discussion on Schemas and Images from the Perspective of Cognitive Semantics, Farhangistan Quarterly, No. 21, pp. 65-85.

Selden, Raman (1985). Contemporary Literary Theory, translated by Abbas- Mokhbar, Tehran: Tarhe Nou.

Shafie’i Kadkani, Mohammad Reza (2010, a.), bou-ye jo-ye mouliān, Tehran: Sokhan.

Shafie’i Kadkani, Mohammed Reza (2010, b.), dar kouche bāqhā-ye Neyshābour, Tehran: Sokhan.

Shamlou, Ahmad (1993). marsiyehā-ye xāk, 5th Ed., Tehran: Zamaneh.

Croft, W., & Cruse, D. A. (2004). Cognitive linguistics. Cambridge University Press.

Van Peer W and Hakemulder J (2006), Foregrounding. In: Keith Brown, (Editor-in-Chief) Encyclopedia of Language & Linguistics, Second Edition, volume 4, pp. 546-550.

Willie van Peer (1986). Stylistics and psychology: Investigations of foregrounding. London: Croom Helm

Published

2020-11-30

How to Cite

Vahidi, A. ., Salimi, H. ., & Alavi, B. . (2020). Textual Analysis of Three Poems by M. Sereshk from the Point of View of Linguistic and Cognitive Foundations. LANGUAGE ART, 5(4), 7–34. https://doi.org/10.22046/LA.2020.19