Examining Persian Books for the Second High School from the Point of View of Indicators of Educational Literature

Authors

  • Mansor Nikpanah Associate Professor of Persian Language and Literature, Saravan Institute of Higher Education, Saravan, Iran
  • Ahmadnoor Vahidi Assistant professor in Persian language and literature. Higher Education complex of Saravan, Saravan, Iran

DOI:

https://doi.org/10.22046/LA.2024.01

Keywords:

Educational Literature, Cultural Indicators, Persian Books, Secondary School

Abstract

Literary works contain valuable reserves of the values and opinions of the target society, and the type of reflection of these indicators expresses the cultural attitude towards that society and, at the same time, the cultural needs. Persian literature, due to the importance that Iranians have for poetry and prose, and at the same time, the abundance of poets and writers, has a different effect than other countries. The Persian books of Iranian teachers are extracts and abstracts of these beliefs and needs, which are prepared and edited for students. Whether these values are reflected in the books in question, or to what extent they are reflected, and whether these frequencies meet the needs of teachers in the second secondary school, considering their age and needs, is a question that is sought to be answered in this research. We are into it. This descriptive and analytical research has been carried out using the library method based on Persian books of second high school. At the end of the research, it was found that in the review of these books, there was a need to make corrections on parts of these indicators.

References

الهی قمشه ای، مهدی(1384). قرآن فارسی: ترجمه قرآن کریم، تهران، انتشارات جاجرمی

باطنی، محمدرضا (1371). پیرامون زبان و زبان‌شناسی. تهران: فرهنگ معاصر.

تاج الدین، مرضیه و مهرنوش پازارگادی (1388). مؤلفه‌ها و شاخص‌های تربیتی از دیدگاه قرآن کریم. شماره 2.

خامنه‌ای، سید علی (1385). بیانات در دیدار رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی (۲۳/۸/۸۵)، موجود در : https://khl.ink/f/3346 (برداشت در تاریخ: 15/01/1402)

سعدی شیرازی (1368). گلستان، تصحیح غلامحسین یوسفی، تهران: خوارزمی.

غلامعلی زاده، جواد و عرب یوسف آبادی، فائزه (1397). نگاهی تازه به‌ جایگاه زبان و ادبیات فارسی و عربی در دربار یعقوب لیث و جانشینان او. تاریخ ادبیات (2)11، 127-140

doi: 10.48308/hlit.2019.98916

فروغی، محمد علی (1363). کلیات سعدی، چاپ چهارم، تهران: نشر امیر کبیر.

کاسیرر، ارنست (1360). فلسفه فرهنگ، ترجمه بزرگ نادر زاده، مرکز ایرانی مطالعه فرهنگ.

کشاورز، سوسن (1387). تحول در امر تربیت دینی دانش آموزان در نظام آموزشی، فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ، سال اول، شماره 1، 73- 112.

گروه مولفان (1399). فارسی 3، شاخه نظری، تهران: شرکت نشر و چاپ کتب درسی ایران.

گروه مولفان (1399). فارسی1، شاخه نظری، تهران: شرکت نشر و چاپ کتب درسی ایران.

گروه مولفان (1399). فارسی2، شاخه نظری، تهران: شرکت نشر و چاپ کتب درسی ایران.

لسلی ا. وایت (1394). تکامل فرهنگ؛ پیشرفت تمدن تا سقوط روم. ترجمه فریبرز مجیدی. تهران: نسل آفتاب.

مرزوقی، رحمت الله و یاسر دهقانی (1398). ارزیابی تربیت دینی دانش آموزان دوره دوم متوسطه: مطالعه موردی شهر شیراز، مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، سال چهارم، شماره2 (پیاپی 11)، 122- 99.

معبودی، زهرا (1385). جامعه شناسی در آثار سعدی، تهران، تیرگان.

موسوی نسب کرمانی، سید محمدرضا (1384). آشنایى با روش تحلیل محتوا، دو فصلنامه علمی ـ ترویجی عیار پژوهش در علوم انسانی، شماره 2، 5- 28.

موقن، یداله (1378). زبان، اندیشه فرهنگ. تهران: هرمس.

References

Authors Group (2019). Farsi 1, theoretical branch, Tehran: Iran textbook publishing and printing company.

Authors Group (2019). Farsi 2, theoretical branch, Tehran: Iran textbook publishing and printing company.

Authors Group (2019). Farsi 3, theoretical branch, Tehran: Iran textbook publishing and Printing Company.

Bateni, Mohammad Reza (1992). About language and linguistics. Tehran: Farhang-e Moa’ser.

Cassirer, Ernest (1981). Philosophy of Culture, translated by Bozorg Naderzadeh, Iranian Center for the Study of Culture.

Elahi Ghomshei, Mahdi (2005). Persian Quran: Translation of the Holy Quran, Tehran, Jajermi Publications.

Foroughi, Mohammad Ali (1984). Koliyāt-e Saadi, 4th edition, Tehran: Amir Kabir publishing house.

Gholamalizadeh, J., & Arab yosef abadi, F. (2019). The challenge of Persian and Arabic poetry and literature at the court of Jacob Laith and his successors. Literature History, 11(2), 127-140. doi: 10.48308/hlit.2019.98916

Keshavarz, Susan (2007). Development in religious education of students in the educational system, journal of Culture strategy scientific research, first year, number 1, 73-112.

Khamenei, Seyyed Ali (2006). Statements at the meeting of heads of universities and higher education institutions (14/11/06), Available at: https://khl.ink/f/3346 (Accessed: 04/04/2023)

Leslie A. White (2014). The evolution of culture: The development of civilization to fall of Rome, Translated by Fariborz Majidi. Tehran: Nasl-e Aftab.

Maboudi, Zahra (2015). Sociology in the works of Saadi, Tehran, Tirgan.

Marzooqi, Rahmatullah and Yaser Dehghani (2018). Evaluation of religious education of secondary school students: A Case Study in Shiraz city, Journal of Applied Issues of Islamic Education, fourth year, number 2 (series 11), 99-122.

Moqen, Yadaleh (1999). Language, thought, culture. Tehran: Hermes.

Mousavi Nasab Kermani, Seyyed Mohammad Reza (2004). Acquaintance with the method of content analysis, two scientific-promotional quarterly journals of the quality of research in humanities, number 2, 5-28.

Saadi Shirazi (1989). Golestan, edited by Gholamhossein Yousefi, Tehran: Kharazmi.

Tajuddin, Marzieh and Mehrnoosh Pazargadi (2019). Educational components and indicators from the perspective of the Holy Quran. Number 2.

Published

2024-02-28

How to Cite

Nikpanah, M., & Vahidi, A. (2024). Examining Persian Books for the Second High School from the Point of View of Indicators of Educational Literature . LANGUAGE ART, 9(1), 7–30. https://doi.org/10.22046/LA.2024.01

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.