رابطۀ هوشفرهنگی با عملکرد زبانفارسی با واسطهگری سیستمهای انگیزشی یادگیری زبان در دانشآموزان دوزبانه
DOI:
https://doi.org/10.22046/LA.2024.08Ключевые слова:
هوشفرهنگی, سیستمهای انگیزشی یادگیری زبانفارسی, عملکرد زبانفارسی, دانشآموزان دوزبانهАннотация
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ هوشفرهنگی با عملکرد زبانفارسی با واسطهگری سیستمهای انگیزشی یادگیری زبان در دانشآموزان دوزبانۀ ترکمن بود. روش تحقیق از نوع همبستگی با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری بوده و جامعۀ آماری پژوهش، دانشآموزان دوزبانۀ ترکمن مقطع متوسّطۀ دوم بودند که با توجه به تعداد متغیرهای مشاهدهشده و ضریب ۱۲ و با احتساب پرسشنامههای ناقص، تعداد ۲۰۶ نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامههای هوشفرهنگی آنگ و ارلی (۲۰۰۴) و انگیزۀ یادگیری زبانفارسی خالقیزاده و همکاران (۱۳۹۹) پاسخ دادند. همچنین، از نمرههای درس زبانفارسی پایانِ ترم دانشآموزان برای سنجش متغیر عملکرد زبانفارسی استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش معادلات ساختاری و نرمافزارهای SPSS 18 و Amos23 انجام شد. نتایج نشان داد همبستگی مثبت و معناداری بین هوشفرهنگی و سیستمهای انگیزشی یادگیری زبانفارسی با عملکرد زبانفارسی در دانشآموزان وجود دارد. با توجه به مقادیر استانداردشده (β)، نقش میانجی سیستمهای انگیزشی یادگیری زبانفارسی در رابطۀ هوشفرهنگی با عملکرد زبانفارسی تأیید شد.
Загрузки
Опубликован
Как цитировать
Выпуск
Раздел
Лицензия
Copyright (c) 2024 Alireza Homayouni, قدسیه ابراهیم پور , سید جلال عبدالمنافی رکنی, منوچهر بابانژاد, علیرضا سنگانی

Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution» («Атрибуция») 4.0 Всемирная.