رابطۀ هوش‌فرهنگی با عملکرد زبان‌فارسی با واسطه‌گری سیستم‌های انگیزشی یادگیری زبان در دانش‌آموزان دوزبانه

نویسندگان

  • علیرضا همايونی استاديار گروه روانشناسی، واحد بندر گز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر گز، ایران
  • قدسیه ابراهیم پور استادیار گروه روان شناسی و مشاوره، دانشکده الهیات و معارف اسلامی هدی، قم، ایران
  • سید جلال عبدالمنافی رکنی استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران
  • منوچهر بابانژاد دانشیار گروه آمار، دانشکده علوم، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران
  • علیرضا سنگانی استادیار، گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی حکیم جرجانی، گرگان، ایران

DOI::

https://doi.org/10.22046/LA.2024.08

کلمات کلیدی:

هوش‌فرهنگی, سیستم‌های انگیزشی یادگیری زبان‌فارسی, عملکرد زبان‌فارسی, دانش‌آموزان دوزبانه

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ هوش‌فرهنگی با عملکرد زبان‌فارسی با واسطه‌گری سیستم‌های انگیزشی یادگیری زبان در دانش‌آموزان دو‌زبانۀ ترکمن بود. روش تحقیق از نوع همبستگی با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری بوده و جامعۀ آماری پژوهش، دانش‌آموزان دو‌زبانۀ ترکمن مقطع متوسّطۀ دوم بودند که با توجه به تعداد متغیرهای مشاهده‌شده و ضریب ۱۲ و با احتساب پرسش‌نامه‌های ناقص، تعداد ۲۰۶ نفر به‌عنوان حجم نمونه انتخاب شدند و به پرسش‌نامه‌های هوش‌فرهنگی آنگ و ارلی (۲۰۰۴) و انگیزۀ یادگیری زبان‌فارسی خالقی‌زاده و همکاران (۱۳۹۹) پاسخ دادند. همچنین، از نمره‌های درس زبان‌فارسی پایانِ ترم دانش‌آموزان برای سنجش متغیر عملکرد زبان‌فارسی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با روش معادلات ساختاری و نرم‌افزارهای SPSS 18 و Amos23  انجام شد. نتایج نشان داد همبستگی مثبت و معناداری بین هوش‌فرهنگی و سیستم‌های انگیزشی یادگیری زبان‌فارسی با عملکرد زبان‌فارسی در دانش‌آموزان وجود دارد. با توجه به مقادیر استاندارد‌شده (β)، نقش میانجی سیستم‌های انگیزشی یادگیری زبان‌فارسی در رابطۀ هوش‌فرهنگی با عملکرد زبان‌فارسی تأیید شد.  

مراجع

Ang, S., Van Dyne, L., Koh, C., & Ng, K. Y. (2004, August). The measurement of cultural intelligence. In academy of management meetings symposium on cultural intelligence in the 21st century, New Orleans, LA (Vol. 214).

Ang, S., & Van Dyne, L. (2008). Conceptualization of cultural intelligence: Definition, distinctiveness, and nomological network. Handbook of cultural intelligence: Theory, measurement, and applications, 1, 3-15.

Ang, S., Van Dyne, L., Koh, C., Ng, K. Y., Templer, K. J., Tay, C., & Chandrasekar, N. A. (2007). Cultural intelligence: Its measurement and effects on cultural judgment and decision making, cultural adaptation and task performance. Management and organization review, 3(3), 335-371.

Bagheri Nevisi, R., & Alasadi, Z. (2022). Investigating cultural intelligence and emotional intelligence as predictors of burnout among Iraqi EFL teachers. Journal of Language Horizons, 6(1), 73-92.

Bücker, J. J., Furrer, O., Poutsma, E., & Buyens, D. (2014). The impact of cultural intelligence on communication effectiveness, job satisfaction and anxiety for Chinese host country managers working for foreign multinationals. The International Journal of Human Resource Management, 25(14), 2068-2087.

Dörnyei, Z. (2005). The Psychology of the Language Learner: Individual Differences in Second Language Acquisition. Lawrence Erlbaum Associates Publishers.

Dörnyei, Z., & Ushioda, E. (Eds.). (2009). Motivation, language identity and the L2 self (Vol. 36). Multilingual Matters.

Earley, P. C., & Ang, S. (2003). Cultural intelligence: Individual interactions across cultures. Stanford University Press.

Ghonsooly, B., & Shalchy, S. (2013). Cultural intelligence and writing ability: Delving into fluency, accuracy and complexity. Novitas-ROYAL (Research on Youth and Language), 7(2): 147-159.

Kormos, J., & Dörnyei, Z. (2004). The interaction of linguistic and motivational variables in second language task performance. Zeitschrift für interkulturellen Fremdsprachenunterricht, 9(2) 1-19.

Mohammed, I. J., & Al-Bakri, S. A. (2022). Iraqi EFL University Students' Cultural Intelligence and Language Proficiency: A Correlational Study. Journal of Language Studies. Vol, 5(3), 56-65.

Moshabaki, A., & Tizro, A. (2020). Emotional and Cultural Intelligences Factors of Global Leadership Success. Commercial Strategies, 8(44), 237-250.

Özkaynak, O. (2020). A structural equation model on translanguaging practices, foreign language classroom anxiety, reconceptualized L2 motivational self system, and foreign language achievement of emergent bilinguals (Doctoral dissertation, Bilkent University).

Presbitero, A., & Attar, H. (2018). Intercultural communication effectiveness, cultural intelligence and knowledge sharing: Extending anxiety-uncertainty management theory. International Journal of Intercultural Relations, 67, 35-43.

Rachmawaty, N., Wello, M. B., Akil, M., & Dollah, S. (2018). Do Cultural Intelligence and Language Learning Strategies Influence Students' English Language Proficiency? Journal of Language Teaching and Research, 9(3), 655-663.

Reeve, J. (2018). Understanding motivation and emotion. John Wiley & Sons.

Shyr, W. J., Feng, H. Y., Zeng, L. W., Hsieh, Y. M., & Shih, C. Y. (2017). The relationship between language learning strategies and achievement goal orientations from Taiwanese engineering students in EFL learning. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13(10), 6431-6443.

Tanielian, A. R. (2014). Foreign language anxiety in a new English program in Thailand. International Education Journal: Comparative Perspectives, 13(1), 60-81.

Van Dyne, L., Ang, S., & Livermore, D. (2010). Cultural intelligence: A pathway for leading in a rapidly globalizing world. Leading across differences, 4(2), 131-138.

Yuan, Z. (2018, July). A Study on the Relationship Between English Learning Anxiety and L2 Motivational Self-system Among Chinese College Students. In 4th International Conference on Arts, Design and Contemporary Education (ICADCE 2018). Atlantis Press.

Azaripanah, L. (2008). Motivation in learning Persian as a second language among Azeri-speaking female students [Master's thesis]. Payame Noor University.

Ettar Sharghi, N. (2019). Comparing arousal levels and motivational factors in Chinese and Lebanese Persian learners. Journal of Teaching Persian to Speakers of Other Languages, 8(2), 93-117.

Ettar Sharghi, N., & Akbari, B. (2020). Motivational factors in Persian language learning. Journal of Teaching Persian to Speakers of Other Languages, 9(2), 65-86.

Ezzami, S. M., & Kihan, J. (2018). Identity styles and academic help-seeking among non-native students. Farhang Dar Daneshgah-e Eslami, 8 (26), 107-128.

Brahui Moghaddam, N. (2020). Strategies for improving language readiness in bilingual regions. Quarterly Journal of Educational Research, 6(21), 118-130.

Hassanzadeh, F., Homayouni, A., Sadeghi, J., & Akbarnatij, N. (2022). L2 motivational self-system and personality traits. Biannual Journal of Psychological Studies of Adolescents and Youth, 3(3), 140-149.

Khaleghizadeh, Sh., Pahlavannejad, M. R., Vakilifard, A. R., & Kamiabi Gol, A. (2020). Validation of Persian language motivation questionnaire. Journal of Teaching Persian to Speakers of Other Languages, 9(2), 20-63.

Khodadadian, M., & Abtahi, M. (2016). Cultural intelligence and Persian language skills. Journal of Teaching Persian to Speakers of Other Languages, 5(12), 123-142.

Khadivi, A., & Vakili Mofakhkham, A. (2011). Achievement motivation and academic performance. Quarterly Journal of Education and Evaluation, 4(13), 45-66.

Raqibdust, Sh., & Asgharpour Masouleh, M. (2009). Reading motivation and comprehension in non-Persian learners. Biannual Journal of Linguistics, 1(1), 51-72.

Zare Marzouni, M., Homayouni, A., Mohammadzadeh Admolaei, R., & Barjasteh, H. (2022). Modeling English motivational selves with language anxiety. Bimonthly Journal of Medical Education Strategies, 15(3), 233-241.

Sadi Pour, E., Malaei, Z., & Vakilifard, A. R. (2017). Developing motivational self-system model for Persian learners. Research in Educational Systems, 11(37), 37-58.

Abbasiyan, F. (2013). Cultural intelligence and communicative competence [Master's thesis]. Ferdowsi University.

Abdollahi, F., & Homayouni, A. (2019). Predicting language learning motivation. Biannual Journal of Cultural Psychology, 3(2), 17-32.

Ghaderi, B. (2012). Motivation and achievement in non-Persian learners [Master's thesis]. Allameh Tabataba'i University.

Karimi, A. (2015). Intercultural understanding and school attitudes. Journal of Teaching Persian to Speakers of Other Languages, 4(9), 28-30.

Mahmoudi, H., Mostafalou, T., Abdollahi, J., & Pournaseh, S. (2017). Effectiveness of cultural intelligence training. Journal of Cultural Psychology, 1(2), 113-131.

Homayouni, A., Abdollahi, M. H., Hashemi, S., Farzad, V., & Dortaj, F. (2022). Language anxiety as mediator. Quarterly Journal of Psychological Models and Methods, 13(49), 43-54.

##submission.downloads##

چاپ شده

2024-05-31

شماره

نوع مقاله

مقاله

##plugins.generic.recommendBySimilarity.heading##

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 > >> 

##plugins.generic.recommendBySimilarity.advancedSearchIntro##