نقش میانجی سیستم های انگیزشی یادگیری زبان فارسی در رابطه بین هوش فرهنگی با عملکرد زبان فارسی در دانش آموزان دوزبانه

Authors

  • Alireza Homayouni استاديار گروه روانشناسی، واحد بندر گز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر گز، ایران
  • قدسیه ابراهیم پور استادیار گروه روان شناسی و مشاوره، دانشکده الهیات و معارف اسلامی هدی، قم، ایران
  • سید جلال عبدالمنافی رکنی استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران
  • منوچهر بابانژاد دانشیار گروه آمار، دانشکده علوم، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران
  • علیرضا سنگانی استادیار، گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی حکیم جرجانی، گرگان، ایران

Keywords:

cultural Intelligence, motivational system of Persian language learning, Persian language performance, bilingual Students

Abstract

The purpose of the present study was to investigate the mediating role of the motivational system while learning Persian language dealing with the relationship between cultural intelligence and Persian language performance in Turkman bilingual students. The research method is of correlation type using structural equation modeling and the statistical population of the research was bilingual Turkmen secondary school students, according to the number of observed variables and the coefficient of 12 and including incomplete questionnaires, 206 people were selected as the sample size and answered Ang & Early’s (2004) cultural intelligence questionnaire, Khaleghizadeh et al’s (2019) motivation to learn Persian language questionnaire. Also, the scores of students' Persian language course at the end of the semester were used to measure the variable of Persian language performance. Data analysis was done with structural equation method and SPSS 18 and Amos 23 software. The results showed that there was a positive correlation between cultural intelligence and the motivational system of Persian language learning with Persian language performance in students. According to the standardized values (β), the mediating role of the motivational system of Persian language learning in the relationship between cultural intelligence and Persian language performance was confirmed.

References

آذری پناه، لیلا. (1387). مطالعه انگیزش یادگیری زبان فارسی به عنوان زبان دوم در بین دانش آموزان دختر آذری زبان راهنمایی شهرستان نقده. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور، مرکز تهران.

اعطار شرقی، نوید. (1398). مقایسه سطح انگیختگی و عوامل انگیزشی مبتنی بر نظریه خودهای ممکن و نظام خودانگیزشی زبان دوم بین فارسی آموزان چینی و لبنانی. پژوهشنامه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان، دوره 8، شماره 2، 117-93.

اعطار شرقی، نوید.، اکبری، بیتا. (1399). بررسی نقش عوامل انگیزشی و خودهای شخصیتی در یادگیری زبان فارسی. پژوهشنامه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان، دوره 9، شماره 2، 86-65.

اعظامی، سیدمهدی.، کیهان، جواد. (1397). رابطۀ بین سبک هاي هویت و کمک طلبی تحصیلی در بین دانشجویان غیر بومی دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه: آزمون نقش میانجی هوش فرهنگی. فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 8 (26)، 128-107.

براهویی مقدم، نورمحمد. (1399). بررسی راهکارهایی برای افزایش میزان آمادگی و پیشرفت زبانی دانش آموزان پایه اول ابتدایی در مناطق دو زبانه. فصلنامه آموزش پژوهی، 6 (21)، 130-118.

حسن زاده، فاطمه.، همایونی، علیرضا.، صادقی، جمال.، اکبرنتاج، نبی ا.... (1401). نقش واسطه ای سیستم خودهای انگیزشی زبان در رابطه بین صفت های شخصیتی با اضطراب زبان انگلیسی در دانش آموزان. دوفصلنامه مطالعات روانشناختی نوجوان و جوان، ۳ (۳)، ۱۴9-۱۴0.

خالقی زاده، شراره.، پهلوان نژاد، محمد رضا.، وکیلی فرد، امیر رضا.، کامیابی گل، عطیه. (1399). اعتبارسنجی پرسشنامه انگیزه یادگیری زبان فارسی به عنوان زبان دوم. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، 9 (2) 20، 63-20.

خدادادیان، مهدی.، ابطحی، مهدی.(1395). هوش فرهنگی و یادگیری مهارتهای زبان فارسی در فارسی آموزان غیر ایرانی. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، 5(12)، 142-123.

خدیوی، اسداله.، وکیلی مفاخري، افسانه. (1390). رابطه بین انگیزه پیشرفت، منبع کنترل، خودپنداره و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال اول متوسطه نواحی پنج گانه تبریز. فصلنامه آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، 4(13)، 66-45.

رقیب دوست،شهلا.، اصغر پورماسوله، مهرداد.(1388). رابطه انگیزش خواندن و دانش پیشین با درک خواندن زبان آموزان غیر فارسی زبان. دو فصلنامه علمی- پژوهشی زبان پژوهی، 1(1)، 72-51.

زارع مرزونی، محبوبه.، همایونی، علیرضا.، محمدزاده ادملایی، رجبعلی.، برجسته، حامد. (1401). مدل یابی خودهای انگیزشی زبان انگلیسی بر اساس عملکرد زبان با نقش میانجی اضطراب یادگیری زبان انگلیسی در دانش آموزان مقطع دوم متوسطه. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، ۱۵ (۳) :۲41-۲33.

سعدی پور، اسماعیل.، ملایی، زهره.، وکیلی فرد، امیررضا. (1396). تدوین مدل خود سامانه انگیزشی برای یادگیرندگان زبان فارسی به عنوان زبان دوم. پژوهش در نظامهای آموزشی،دوره 11، شماره 37، 58-37.

عباسی، زهرا.، یعقوبی نژاد، هادی. (1397). تأثیر پیشینه زبانی و جنسیت بر میزان انگیزش در فارسی آموزان غیرایرانی در طول یادگیری زبان فارسی. پژوهشنامه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان، 7(2)، 126-103.

عباسیان، فهیمه. (1392).بررسی رابطه میان هوش فرهنگی و توانش ارتباطی در غیر فارسی زبانان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی، مشهد.

عبداللهی، فاطمه.، همایونی، علیرضا. (1398). پیش بینی انگیزش یادگیری زبان بر اساس هوش فرهنگی و خلاقیت در دانش آموزان. دو فصلنامه روانشناسی فرهنگی، 3 (2)، 32-17.

غفاری، مظفر.، خانی، لطفعلی.(1392). ارتباط سرمایه اجتماعی و هوش فرهنگی با عملکرد تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی. آموزش در علوم پزشکی، 3 (8)، 650-642.

قادری، بهاره. (1391). بررسی عامل انگیزش و تأثیر آن در پیشرفت فارسی آموزان غیرفارسی زبان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.

کریمی، اعظم. (1394). نقش درک میان فرهنگی و نگرش به مدرسه در اضطراب یادگیری فارسی آموزان. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، 4 (9)، 30-28.

محمودی، حجت.، مصطفی لو، طاهره.، عبدلی، جواد.، پورناصح، سولماز. (1396). اثر بخشی آموزش یک برنامه هوش فرهنگی بومی بر از خودبیگانگی تحصیلی در بین زبان آموزان انگلیسی. مجله روانشناسی فرهنگی، 1 (2)، 131-113.

همایونی، علیرضا.، عبداللهی، محمدحسین.، هاشمی، سهیلا.، فرزاد، ولی ا....، درتاج، فریبرز. (1401). نقش واسطه ای اضطراب زبان در رابطه بین خلاقیت و هوش هیجانی با یادگیری زبان انگلیسی در دانش آموزان دوزبانه. فصلنامه علمی-پژوهشی روشها و مدلهای روانشناختی، (49) 13، 54-43.

Alaei S. (2013). Development of cultural intelligence, the success of leaders and managers in the modern era. J Dev Stra, 32:101.

Ang, S., Van Dyne, L., Koh, C.,&Ng, K. Y. (2004). The measurement of cultural intelligence. Paper presented at the 2004 Academy of Management Meetings Symposium on Cultural Intelligence in the 21st Century, New Orleans, LA.

Ang, S., & Inkpen, A. C. (2008). Cultural intelligence and offshore outsourcing success: A framework of firm‐level intercultural capability. Decision Sciences, 39(3), 337-358.

Ang, S., & Van Dyne, L. (2008). Conceptualization of Cultural Intelligence: Definition, Distinctiveness, and Nomological Network. In S. Ang, & L. Van Dyne (Eds.), Handbook of Cultural Intelligence: Theory, Measurement, and Applications (pp. 3-15). Armonk, NY: M. E. Sharpe.

Ang, S., Van Dyne, L., Koh, C., Ng, K. Y., Templer, K. J., Tay, C., & Chandrasekar, N. A. (2007). Cultural intelligence: Its measurement and effects on cultural judgment and decision making, cultural adaptation and task performance. Management and organization review, 3(3), 335-371.

Bagheri Nevisi, R., & Alasadi, Z. (2022). Investigating Cultural Intelligence and Emotional Intelligence as Predictors of Burnout Among Iraqi EFL Teachers. Journal of Language Horizons, 6(1), 73-92.

Bücker, J. J., Furrer, O., Poutsma, E., & Buyens, D. (2014). The impact of cultural intelligence on communication effectiveness, job satisfaction and anxiety for Chinese host country managers working for foreign multinationals. The International Journal of Human Resource Management, 25(14), 2068-2087.

Chen, A. S. Y., Lin, Y. C., & Sawangpattanakul, A. (2011). The relationship between cultural intelligence and performance with the mediating effect of culture shock: A case from Philippine laborers in Taiwan. International Journal of Intercultural Relations, 35(2), 246-258.

Deng, L., & Gibson, P. (2008). A qualitative evaluation on the role of cultural intelligence in cross-cultural leadership effectiveness. International journal of leadership studies, 3(2), 181-197.

Dörnyei, Z. (2005). The Psychology of the Language Learner: Individual Differences in Second Language Acquisition. Lawrence Erlbaum Associates Publishers.

Dörnyei, Z., Ushioda, E. (2009). Motivation, Language Identity and the L2 Self, Bristol, Blue Ridge Summit: Multilingual Matters.

Earley, P. C., & Ang, S. (2003). Cultural intelligence: Individual interactions across cultures. Stanford University Press.

Fischer, R. (2011). Cross-cultural training effects on cultural essentialism beliefs and cultural intelligence. international journal of intercultural relations, 35(6), 767-775.

Ghonsooly, B. & Shalchy, S. (2013). Cultural Intelligence and Writing Ability: Delving into Fluency, Accuracy and Complexity. Research on Youth and Language, 7(2): 147-159.

Kormos, J., & Dörnyei, Z. (2004). The interaction of linguistic and motivational variables in second language task performance. Zeitschrift für interkulturellen Fremdsprachenunterricht, 9(2) 1-19.

Mohammed, I. J., & Al-Bakri, S. A. (2022). Iraqi EFL University Students' Cultural Intelligence and Language Proficiency: A Correlational Study. Journal of Language Studies. Vol, 5(3), 56-65.

Moshabaki, A., & Tizro, A. (2020). Emotional and Cultural Intelligences Factors of Global Leadership Success. Commercial Strategies, 8(44), 237-250.

Ortega, L. (2014). Understanding second language acquisition. London: Routledge.

Özkaynak, O. (2020). A structural equation model on translanguaging practices, foreign language classroom anxiety, reconceptualized L2 motivational self system, and foreign language achievement of emergent bilinguals (Doctoral dissertation, Bilkent University).

Presbitero, A., & Attar, H. (2018). Intercultural communication effectiveness, cultural intelligence and knowledge sharing: Extending anxiety-uncertainty management theory. International Journal of Intercultural Relations, 67, 35-43.

Rachmawaty, N., Wello, M. B., Akil, M., & Dollah, S. (2018). Do Cultural Intelligence and Language Learning Strategies Influence Students' English Language Proficiency? Journal of Language Teaching and Research, 9(3), 655-663.

Reeve, J. (2018). Understanding motivation and emotion. John Wiley & Sons.

Shyr, W. J., Feng, H. Y., Zeng, L. W., Hsieh, Y. M., & Shih, C. Y. (2017). The relationship between language learning strategies and achievement goal orientations from Taiwanese engineering students in EFL learning. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13(10), 6431-6443.

Tanielian, A. R. (2014). Foreign language anxiety in a new English program in Thailand. International Education Journal: Comparative Perspectives, 13(1), 60-81.

Van Dyne, L., Ang, S., & Livermore, D. (2010). Cultural intelligence: A pathway for leading in a rapidly globalizing world. Leading across differences, 4(2), 131-138.

Yuan, Z. (2018, July). A Study on the Relationship Between English Learning Anxiety and L2 Motivational Self-system Among Chinese College Students. In 4th International Conference on Arts, Design and Contemporary Education (ICADCE 2018). Atlantis Press.

Published

2024-09-10

How to Cite

Homayouni, A., ابراهیم پور ق. ., عبدالمنافی رکنی س. ج. ., بابانژاد م. ., & سنگانی ع. . (2024). نقش میانجی سیستم های انگیزشی یادگیری زبان فارسی در رابطه بین هوش فرهنگی با عملکرد زبان فارسی در دانش آموزان دوزبانه. LANGUAGE ART, 9(2). Retrieved from https://languageart.ir/index.php/LA/article/view/413

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.