ضعف زبانی مدرسه و سرمایه اجتماعی و فرهنگی خانواده، مورد بررسی الجزایر

نویسندگان

  • حفیظت مخنفر دکترای جامعه‌شناسی آموزش، گروه تحقیقات مدرسه و محیط زیست آن، موسسه ملی تحقیقات در آموزش، الجزایر.
  • عبدالحميد أبي إسماعيل دکترای روانشناسی مدرسه، گروه تحقیقات آموزشی، آموزش مواد و نوآوری آموزشی، موسسه ملی تحقیقات در آموزش، الجزایر.
  • أمين عميمور دکترای ریاضیات، گروه تحقیقات حاکمیت آموزشی، موسسه ملی تحقیقات در آموزش، الجزایر.

DOI::

https://doi.org/10.22046/LA.2022.20

کلمات کلیدی:

ضعف زبانی, سرمایه فرهنگی, سرمایه اجتماعی, تولید مثل, خانواده, آموزش زبان‌های خارجی

چکیده

هدف این مطالعه بررسی این موضوع است که چگونه سرمایه اجتماعی و فرهنگی خانواده به تعیین سطح زبان‌آموزان در زبان‌های خارجی و مادری کمک می‌کند. چگونه پدیده ضعف زبانی را نمی‌توان تنها به فرآیند یاددهی-یادگیری زبان محدود کرد. روش تحقیق بر اساس رویکرد توصیفی و ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه الکترونیکی بوده است. که علاوه بر ابزار مصاحبه، بین یک نمونه خوشه‌ای هدفمند و طبقه‌بندی شده از اساتید خارجی و عربی، به تعداد 176 نفر توزیع شد. نتایج نشان می‌دهد یادگیری و تسلط بر زبان‌ها مانند سطح تحصیلات و موقعیت اجتماعی خانواده و همچنین نقش عادات که به ارث برده می‌شوند و با انتقال کیفیت زبان به عنوان سرمایه فرهنگی درون خانواده از نسل بزرگسال به نسل جوان است.

مراجع

وطفة، علي أسعد (2015). اللغة والطبقة والانتماء الاجتماعي: رؤية نقدية في طروحات بازيل برنشتاين، نشر الكتروني: https://watfa.net/archives/1228/ تاريخ الوصول 02/03/2022.

الشقير، عبد الرحمن بن عبد الله (2020). رأس المال الثقافي استراتيجيات النجاح في الحياة تبدأ من الجامعة، الجزائر، ابن النديم للنشر والتوزيع، دار الروافد الثقافية ناشرون بيروت.

بورديو، بيار وباسرون، كلود (2007). التعليم وإعادة الإنتاج في سبيل نظرية عامة لنسق التعليم، ترجمة ماهر تريمش، بيروت، إصدار مركز دراسات الوحدة العربية.

زياني، فتيحة (2018-2019). الأصل الاجتماعي وتعلم اللغة الفرنسية دراسة ميدانية لعينة تلاميذ من متوسطات بلدية الجلفة، قسم علم الاجتماع والديمغرافيا، كلية العلوم الاجتماعية والإنسانية، جامعة زياني عاشور الجلفة.

عامر، عبد الرحمن كساب (2014). رأس المال المعرفي، القاهرة، دار كتاب للنشر والتوزيع.

محمد حوالة، سهير وسيد أحمد الشوربجي، هند (2014). رأس المال الاجتماعي بالتعليم مقوماته ومعوقاته دراسة تحليلية، مجلة العلوم التربوية، العدد الثالث ج 2، ص508 – ص546.

Asaad Watfa, Ali (2015). Language, class, and social affiliation: a critical view of Basil Bernstein’s theses, electronic publication: https://watfa.net/archives/1228. Access date 02/03/2022.

Bin Abdullah Al-Shuqayr, Abdul Rahman (2020). Cultural Capital, Strategies for Success in Life Beginning with the University, Algeria, Ibn Al-Nadim for Publishing and Distribution, Dar Al-Rawafed Al-Thaqafiyya, Beirut Publishers.

Bourdieu, Pierre and Passeron, Claude (2007). Education and Reproduction for the sake of a General Theory of the System of Education, translated by Maher Trimesh, Beirut, published by the Center for Arab Unity Studies.

Fatiha Ziani (2018-2019). Social origin and learning the French language, a field study of a sample of students from the middle schools of the municipality of Djelfa, Department of Sociology and Demography, Faculty of Social and Human Sciences, Ziani Ashour University of Djelfa.

Kassab Amer, Abdel Rahman (2014). Cognitive Capital, Cairo, Dar Kuttab for Publishing and Distribution.

Muhammad Hawala, Suhair and Sayed Ahmed Al-Shorbagy, Hind (2014). Social Capital in Education, Its Components and Obstacles, An Analytical Study, Journal of Educational Sciences, Third Issue, Part 2, pp. 508 - p. 546.

Duff, P. A. (2010). Language Socialization into Academic Discourse Communities. Annual Review of Applied Linguistics, 30, 169–192. doi:10.1017/S0267190510000048

Ochs, E., & Schieffelin, B. (2006). The impact of language socialization on grammatical development. In C. Jourdan & K. Tuite (Eds.), Language, Culture, and Society: Key Topics in Linguistic Anthropology (pp. 168–189). chapter, Cambridge: Cambridge University Press. DOI: 10.1017/CBO9780511616792.009

##submission.downloads##

چاپ شده

2022-11-30

شماره

نوع مقاله

مقاله