مقایسۀ گرشاسپ نامه و فرامرز نامه و بانو گشسپ نامه از جنبههای ابعاد فانتزی
DOI::
https://doi.org/10.22046/LA.2022.01کلمات کلیدی:
حماسه, فانتزی, گرشاسپ, بانو گشسپ, فرامرزچکیده
بیتردید، جادو و جادوگری، تاریخی به قدمت تاریخ بشر دارد. فانتزی و فرایند آن از مباحثی است که در ادبیات قابلبررسی است. حماسههای ایران نیز دارای اینچنین ابعادی هستند. بهخصوص که رابطهای تنگاتنگ با اسطورهها، افسانهها و حماسه دارند. ازجمله مؤلفههای رایج در متون وهمانگیز فانتزی، جادو و جادوگری ست. این مقاله که با روش توصیفی – تحلیلی نوشته شده است، کوششی است در پرداخت به نقاط تشابه و تفاوت کاربرد این مؤلفه در منظومۀ گرشاسپ نامه با فرامرز نامه و بانوگشسپ نامه. برای دست یافتن به نتیجه، تلاش شده است تا ابتدا تعریفی اجمالی از فانتزی ارائه شود و پسازآن، مشخصات گرشاسپ و فرامرز و بانوگشسپ در منظومههای مذکور بررسی گردد. درنهایت نیز با ذکر شواهد، به مقایسۀ بسامد کاربرد جادو و علت برتری گرشاسپ نامه در ابعاد فانتزی جادو پرداخته شود. در مقایسۀ بسامد استفاده از این عناصر، نخست گرشاسپ نامه و سپس فرامرز نامه و در آخر نیز بانو گشسپ نامه قرار دارند. ازجمله دلایل این برتری در گرشاسپ نامه، میتوان وجود سفر و انواع آن و ذهنیت سراینده و نیز نزدیکی او به سبک خراسانی نسبت به دو منظومۀ دیگر دانست.
##submission.downloads##
چاپ شده
ارجاع به مقاله
شماره
نوع مقاله
مجوز
حق نشر 2022 حسین سلیمی
این پروژه تحت مجوز بین المللی Creative Commons Attribution 4.0 می باشد.
فصلنامه هنر زبان یک مجله دسترسی آزاد است و مقالات پس از پذیرش در دسترس عموم قرار می گیرند و استفاده از آن با ذکر منبع آزاد است