بررسی رابطۀ بین تمایل به برقراری ارتباط، اصلاح خطاها و کیفیت کلام تکلیفمحور زبانآموزان ایرانی
DOI::
https://doi.org/10.22046/LA.2021.17کلمات کلیدی:
تکلیف, تمایل به ارتباط, دقت, پیچیدگی, روانی کلامچکیده
این مطالعه به بررسی رابطۀ بین میزان تمایل زبانآموزان ایرانی، گفتار تکلیف محور آنها و نحوه اصلاح خطاها توسط ایشان میپردازد. بدین منظور، از یک پرسشنامه، مصاحبه شفاهی و معیارهای کمی پیچیدگی، دقت و روانی برای پاسخ به دو سوال استفاده شد: الف) چه ارتباطی بین میزان تمایل زبانآموزان به برقراری ارتباط و تعداد و نوع اصلاح خطا توسط آنها وجود دارد؟ ب) چه ارتباطی بین میزان تمایل زبانآموزان به برقراری ارتباط و کیفیت کلام آنها به لحاظ پیچیدگی، دقت و روانی وجود دارد؟ پنجاه نفر از زبانآموزان سطح متوسط زبان انگلیسی در این مطالعه شرکت کردند به منظور تعیین میزان تمایل شرکتکنندگان به برقراری ارتباط به زبان انگلیسی از پرسشنامه مربوطه استفاده شد. علاوه بر این، برای جمعآوری نمونههایی از کلام شرکتکنندگان، از آنها خواسته شد تا تکلیفی شامل روایت یک داستان تصویری را انجام دهند. بلافاصله پس از انجام تکلیف، شرکتکنندگان مورد مصاحبه قرار گرفته و از آنها خواسته شد در مورد نوع خطایی که هنگام انجام تکلیف متوجه شده و اصلاح نموده بودند صحبت کنند. نتایج نشان داد که رابطه مثبتی بین میزان تمایل به برقراری ارتباط و روانی و پیچیدگی و همچنین اصلاح خطاهای مرتبط با محتوای کلام وجود دارد. نتایج همچنین بیانگر وجود رابطه منفی بین میزان تمایل به برقراری ارتباط و دقت و اصلاح خطاهای مرتبط با ساختار کلام بودند. در پایان، پیامدهای نظری و عملی نتایج حاصل برای امر آموزش زبان دوم مورد بحث قرار گرفت.
مراجع
Ahmadian, M. J. (2012).The relationship between working memory capacity and L2 oral performance under task-based careful online planning condition. TESOL Quarterly, 46, pp.164-175.
Ahmadian, M. J., Abdolrezapour, P. and Ketabi, S. (2012). Task difficulty and self-repair behavior in second language oral production. International Journal of Applied Linguistics, 22, pp. 310-330.
Bygate, M. (2001). ‘Effects of task repetition on the structure and control of oral language’ in M. Bygate, P. Skehan, and M. Swain (eds.), Researching pedagogic tasks: Second language learning, teaching and testing, Harlow, UK: Longman, pp.23-48.
Cao, Y. (2011). Investigating situational willingness to communicate within second language classrooms from an ecological perspective. System, 39, pp. 468-79.
Clément, R., Baker, S.C. and MacIntyre, P.D. (2003). Willingness to communicate in a second language: the effects of context, norms and vitality. Journal of Language and Social Psychology, 22, pp.190-209.
Dornyei, Z. (2005). The psychology of the language learner, individual differences in second language acquisition. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Foster, P., Tonkyn, A. and Wigglesworth, G. (2000). Measuring spoken language: A-unit for all reasons. Applied Linguistics, 21, pp. 354-375.
Gass, S. (2003). ‘Input and interaction’, in C. Doughty, and C, Long (eds.), Handbook of second language acquisition, Oxford: Blackwell Publishers, pp.224-55.
Gilabert, R. (2007). Effects of manipulating task complexity on self-repairs during L2 oral production, International Review of Applied Linguistics in Language Teaching, 45, pp. 215-240.
Kang, S. J. (2005). Dynamic emergence of situational willingness to communicate in a second language. System, 33, pp. 277-92.
Kormos, J. (1999). The effect of speaker variables on the self-correction behavior of L2 learners. System, 27, pp. 207-221.
Levelt, W. (1989). Speaking: From intention to articulation. Cambridge MA: The MIT Press.
MacIntyre, P., Babin, P. and Clément, R. (1999). Willingness to communicate: antecedents and consequences. Communication Quarterly, 47, pp. 215-233.
MacIntyre, P. D., Baker, S. C., Clement, R. and Conrod, S. (2001). Willingness to communicate, social support, and language-learning orientations of immersion students. Studies on Second Language Acquisition, 23, pp. 369-388.
MacIntyre, P. D. and Charos, C. (1996). Personality, attitudes, and affect as predictors of second language communication. Journal of Language and Social Psychology, 15, pp. 3-26.
MacIntyre, P. D., Clement, R., Dornyei, Z. and Noels, K.A. (1998). Conceptualising willingness to communicate in a L2: A situational model of L2 confidence and affiliation. Modern Language Journal, 82, pp. 545-562.
MacIntyre, P. D., & Doucette, J. (2010). Willingness to communicate and action control. System, 38, pp. 161-71.
McCroskey, J.C. and Baer, J. (1985). Willingness to communicate: The construct and its measurement. In: the Annual Convention of the Speech Communication Association, Denver, CO, USA.
McCroskey, J. C. and Richmond, V.P. (1982). Communication apprehension and shyness: conceptual and operational distinctions. Central States Speech Journal, 33, pp. 458-68.
Mojavezi, A. and Ahmadian, M.J. (2014). Working memory capacity and self-repair behavior in first and second language oral production. Journal of Psycholinguistic Research, 43, pp. 289-297.
Robinson, P. (2001). Task complexity, task difficulty and task production: Exploring interactions in a componential framework. Applied Linguistics, 22, pp. 27-57.
Saeedi, M. (2020). The effects of simultaneous use of task-based strategic and careful online planning on EFL learners’ self-repairs. RELP, 8, pp. 147-166.
Shumin, K. (2003). ‘Factors to consider: developing adult EFL students’ speaking abilities’, in J. C. Richards, and W. A. Renandya (eds.), Methodology in language teaching: an anthology of current, Cambridge: Cambridge University Press, practice pp. 204-211.
Skehan, P. (1989). Individual differences in second-language learning. London: Arnold
Skehan, P. (1998). A cognitive approach to language learning. Oxford, UK: Oxford University Press.
Skehan, P. (2016).Tasks versus conditions: Two perspectives on task research and their implications for pedagogy. Annual Review of Applied Linguistics, 36, pp. 34-49.
Stroud, R. (2019). The effects of strategic planning and rehearsal on second language group discussion task performance, The Language Learning Journal, pp. 1-14.
Suzuki, S. and Kormos, J. (2019). Linguistic dimensions of comprehensibility and perceived fluency: an investigation of complexity, accuracy, and fluency in second language argumentative speech. Studies in Second Language Acquisition, pp. 1-25.
Tavakoli, P. (2009). Assessing L2 task performance: Understanding effects of task design. System, 37, pp. 482-495.
Tavakoli, P. and Foster, P. (2008). Task design and second language performance: The effect of narrative type on learner output. Language Learning, 61, pp. 37-72.
Yuan, F. and Ellis, R. (2003). The effects of pre-task planning and online planning on fluency, complexity, and accuracy in L2 monologic oral production. Applied Linguistics, 24, pp. 1-27.
Zarrinabadi, N. (2014). Communicating in a second language: investigating the effect of teacher on learners’ willingness to communicate. System, 42, pp. 288-95.
Zarrinabadi, N. and Tanbakooei, N. (2016). Willingness to communicate: rise, development, and some future directions. Language and Linguistics Compass, 10, pp. 30-45.
##submission.downloads##
چاپ شده
ارجاع به مقاله
شماره
نوع مقاله
مجوز
حق نشر 2021 Masoud Saeedi
این پروژه تحت مجوز بین المللی Creative Commons Attribution 4.0 می باشد.
فصلنامه هنر زبان یک مجله دسترسی آزاد است و مقالات پس از پذیرش در دسترس عموم قرار می گیرند و استفاده از آن با ذکر منبع آزاد است