تأثیر یادگیری مشارکتی بر کسب مهارت نوشتاری دانشجویان زبان انگلیسی

نویسندگان

  • یاسمینة بوالشعیر دانشجوی دکترا، گروه زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی، دانشگاه دولتی مصطفی بن بولید، باطنا، الجزایر.
  • صالح كعواش استاد زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات و زبان‌ها، دانشگاه دولتی برادران منتوری، کنستانتین 1، الجزایر.

DOI::

https://doi.org/10.22046/LA.2021.18

کلمات کلیدی:

استراتژی یادگیری مشارکتی, مهارت نوشتاری, دانشجویان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی, مدل یادگیری باهم

چکیده

یادگیری مشارکتی یک استراتژی آموزشی نسبتاً جدید در زمینه آموزش زبان‌های خارجی است. قابل اجرا بوده و با اقدامات مختلف قابل اجراست. از این رو، پژوهش حاضر سعی دارد تأثیر یادگیری مشارکتی ارائه شده در مدل یادگیری باهم را بر فرصت‌های دانش‌آموزان زبان انگلیسی برای کسب مهارت نوشتاری بررسی کند. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش تجربی است. از طریق آزمایشی انجام می‌شود که در آن از پیش آزمون و پس آزمون استفاده می‌شود. شرکت‌کنندگان در این پژوهش دو گروه از دانش‌آموزان سال سوم مدرسه تربیت معلم کنستانتین هستند. گروه‌ها به صورت تصادفی انتخاب شده‌اند. یکی به عنوان گروه آزمایش و دیگری به عنوان گروه کنترل بود. یافته‌ها نشان می‌دهد که دانشجویان زبان انگلیسی می‌توانند مهارت‌های نوشتاری خود را از طریق ادغام استراتژی یادگیری مشارکتی توسعه دهند. همچنین نتایج نشان می‌دهد که گروه آزمایش در تکلیف پس آزمون بهتر از گروه کنترل عمل می‌کند. بر این اساس، نتایج این مطالعه می‌تواند به عنوان پایه‌ای برای تحقیقات بیشتر در مورد تأثیر یادگیری مشارکتی بر سایر مهارت‌های زبانی؛ صحبت کردن، شنیدن و نوشتن باشد. 

بیوگرافی نویسندگان

یاسمینة بوالشعیر، دانشجوی دکترا، گروه زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی، دانشگاه دولتی مصطفی بن بولید، باطنا، الجزایر.

یادگیری مشارکتی یک استراتژی آموزشی نسبتاً جدید در زمینه آموزش زبان‌های خارجی است. قابل اجرا بوده و با اقدامات مختلف قابل اجراست. از این رو، پژوهش حاضر سعی دارد تأثیر یادگیری مشارکتی ارائه شده در مدل یادگیری باهم را بر فرصت‌های دانش‌آموزان زبان انگلیسی برای کسب مهارت نوشتاری بررسی کند. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش تجربی است. از طریق آزمایشی انجام می‌شود که در آن از پیش آزمون و پس آزمون استفاده می‌شود. شرکت‌کنندگان در این پژوهش دو گروه از دانش‌آموزان سال سوم مدرسه تربیت معلم کنستانتین هستند. گروه‌ها به صورت تصادفی انتخاب شده‌اند. یکی به عنوان گروه آزمایش و دیگری به عنوان گروه کنترل بود. یافته‌ها نشان می‌دهد که دانشجویان زبان انگلیسی می‌توانند مهارت‌های نوشتاری خود را از طریق ادغام استراتژی یادگیری مشارکتی توسعه دهند. همچنین نتایج نشان می‌دهد که گروه آزمایش در تکلیف پس آزمون بهتر از گروه کنترل عمل می‌کند. بر این اساس، نتایج این مطالعه می‌تواند به عنوان پایه‌ای برای تحقیقات بیشتر در مورد تأثیر یادگیری مشارکتی بر سایر مهارت‌های زبانی؛ صحبت کردن، شنیدن و نوشتن باشد. 

صالح كعواش ، استاد زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات و زبان‌ها، دانشگاه دولتی برادران منتوری، کنستانتین 1، الجزایر.

یادگیری مشارکتی یک استراتژی آموزشی نسبتاً جدید در زمینه آموزش زبان‌های خارجی است. قابل اجرا بوده و با اقدامات مختلف قابل اجراست. از این رو، پژوهش حاضر سعی دارد تأثیر یادگیری مشارکتی ارائه شده در مدل یادگیری باهم را بر فرصت‌های دانش‌آموزان زبان انگلیسی برای کسب مهارت نوشتاری بررسی کند. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش تجربی است. از طریق آزمایشی انجام می‌شود که در آن از پیش آزمون و پس آزمون استفاده می‌شود. شرکت‌کنندگان در این پژوهش دو گروه از دانش‌آموزان سال سوم مدرسه تربیت معلم کنستانتین هستند. گروه‌ها به صورت تصادفی انتخاب شده‌اند. یکی به عنوان گروه آزمایش و دیگری به عنوان گروه کنترل بود. یافته‌ها نشان می‌دهد که دانشجویان زبان انگلیسی می‌توانند مهارت‌های نوشتاری خود را از طریق ادغام استراتژی یادگیری مشارکتی توسعه دهند. همچنین نتایج نشان می‌دهد که گروه آزمایش در تکلیف پس آزمون بهتر از گروه کنترل عمل می‌کند. بر این اساس، نتایج این مطالعه می‌تواند به عنوان پایه‌ای برای تحقیقات بیشتر در مورد تأثیر یادگیری مشارکتی بر سایر مهارت‌های زبانی؛ صحبت کردن، شنیدن و نوشتن باشد. 

مراجع

Collins, W. (2003). Writing defined. Retrieved March, 10, 2010.

Holliday, D. C. (2005). Cooperate and feel great: Cooperative learning training manual. University Press of America.

Hyland, K. (2003). Second Language Writing. Cambridge University Press.

Johnson, D.W., & Johnson, R.T. (1999). Learning Together and Alone: Cooperative, Competitive, and Individualistic Learning. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.

Liang, T. (2002). Implementing Cooperative Learning in EFL Teaching: Process and Effects. Unpublished PhD Thesis. The graduate institute of English: National Taiwan Normal University.

Khan, S. A. (2008). An experimental study to evaluate the effectiveness of cooperative learning versus traditional learning method (Doctoral dissertation, INTERNATIONAL ISLAMIC UNIVERSITY ISLAMABAD, PAKISTAN).

Slavin, R. E. (1985). An introduction to cooperative learning research. In Learning to cooperate, cooperating to learn (pp. 5-15). Springer, Boston, MA.

Slavin, R. (1996). Education for all. Swets & Zeitlinger Publishers.

Tan, I. G. C., Sharan, S., & Lee, C. K. E. (2006). Group investigation and student learning: An experiment in Singapore schools. Marshall Cavendish Academic.

Weigle, S.C. (2002). Assessing Writing. Cambridge University Press.

Williams, R.B. (2002). Cooperative Learning: A standard for high achievement. Corwin Press.

##submission.downloads##

چاپ شده

2021-09-01

شماره

نوع مقاله

مقاله

##plugins.generic.recommendBySimilarity.heading##

<< < 1 2 3 4 5 6 

##plugins.generic.recommendBySimilarity.advancedSearchIntro##