اثربخشی فعالیتهای راهبردی بر مهارت محاورهای مطالعۀ موردی فارسیآموزان خارج از ایران
DOI::
https://doi.org/10.22046/LA.2017.07کلمات کلیدی:
فعالیت، راهبرد، زبانآموز، زبان فارسی، مهارت محاورهای.چکیده
در این مقاله به بررسی اثربخشی فعالیتهایی پرداخته شده است که مبتنی بر انواع راهبردهای آموزش مهارت محاورهای است. این راهبردها در قالب هفده فعالیت عملیاتی شده و میزان اثربخشی آنها در عملکرد زبان شفاهی زبانآموزان موردبررسی قرار گرفته است. راهبردهای یادگیری محاورۀ زبان دوم که در این پژوهش مورداستناد قرار گرفت مبتنی بر انگارۀ کوهن و شامل دو دسته راهبرد «یادگیری» و «بهكارگیری» زبان دوم است. راهبردهای یادگیری زبان شامل تشخیص و پذیرش مواد آموزشی؛ متمایزكردن آنها از مواد آموزشی دیگر؛ دستهبندی آنها برای آموزش بهتر؛ مشغولیت مداوم با مواد آموزشی و استفاده از روشهای مرسوم بهخاطرسپاری در جهت تقویت روال طبیعی آموزش مكالمه است. دانش زبانشناختی و ایرانشناسی مدرس در انتخاب مواد آموزشی مناسب، ایجاد تشابه و تقابل دو زبان، مقولهبندیهای واژگانی و نحوی فعالیتهای مبتنی بر راهبردهای اول تا سوم، در کلاس درس اجرا شد. گردهماییهای غیررسمی و تعیین تكالیف مناسب مثل از بركردن گفتگوها یا بهخاطرسپردن ضربالمثلها برای راهبردهای چهارم و پنجم عملیاتی شد. این راهبردها بر روی 19 دانشجوی کارشناسی فارسیآموز سطح متوسط با زبان مادری اسلاو در پنج نیمسال متوالی از سال 2011تا2013 اجرا شد. در این پژوهش فرضیۀ وجود همبستگی مثبت بین فعالیتهای مبتنی بر راهبرد، با تقویت مهارت محاورهای زبانآموزان تأیید شد. بهطوریکه هرچه میزان حضور فعال در فعالیتهای مربوط به راهبردها بیشتر بود، میزان موفقیت زبانآموز در مهارت محاورهای بیشتر میشد.
مراجع
Baker, W. and Boonkit, K. (2004). Learning Strategies in Reading and Writing: EAP Contexts. RELC Journal, 35(3), pp.299-328.
Bailey, K.M., et al. (1996). The language learner’s autobiography: Exmining the ‘apprenticeship of observation’. In Freeman, D. and Richards, J.C. (eds.), Teacher learning in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
Brown, H. Douglas (2001). Teaching by principles : an interactive approach to language pedagogy (2nd ed). Longman, White Plains, N.Y. ;[Great Britain].
Cekaite, A. & Aronsson, K. (2005). Language play: A collaborative resource in children’s L2 learning. Applied Linguistics, 26(2), pp.169-191.
Chamot, A.U. (2009). The CALLA handbook: Implementing the cognitive academic language learning approach. New York: Allyn & Bacon.
Cohen, A. (2010). Focus on the language learner: Styles, strategies and motivation. In N. Schmitt (Ed.), An introduction to applied linguistics (pp.161-178). 2nd ed. London: Hodder Education.
Cohen, A. (2000). Strategies-based instruction for learners of a second language. NASSP Bulletin 84(612): pp.10–18.
Cohen, A.D. & Weaver, S.J. (2006). Styles and strategies-based instruction: A teachers’ guide. Minneapolis, MN: Center for Advanced Research on Language Acquisition, University of Minnesota.
Crookall, D. (2007). Second Language acquisition and simulation, Simulation & Gaming, Sage publication. pp.6-8.
Dornyei, Zoltan (2005). The Psychology of the Language Learner: Individual Differences in Second Language Acquisition. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Ellis, N.C. (2003). Constructions, chunking, and connectionism: The emergence of second language structure. The handbook of second language acquisition, 14, p.63.
Foster, P. & Skehen, P. (1996). The Influence of Planning and Task Type on Second Language Performance. Studies in second language acquisition. 18(03), pp. 299-323.
Freeman, D. (1996). 16 The" unstudied problem": Research on teacher learning in language teaching. Teacher learning in language teaching, p. 351.
Griffiths, C. (2008). Lessons from good language learners. Cambridge University Press.
Hymes, D. (1974). Foundations in sociolinguistics. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
Levelt, W. J. (1993). Speaking: From intention to articulation (Vol. 1). MIT press.
O'malley, J.M., & Chamot, A.U. (1990). Learning strategies in second language acquisition. Cambridge university press.
Oxford, R. L. (1990). Language learning strategies (Vol. 210). New York: Newbury House.
Ringbom, H. (2007). Cross-linguistic similarity in foreign language learning (Vol. 21). Multilingual Matters.
Rose, H. L. (2012). Language learning strategy research: Where do we go from here?. In Studies in Self-Access Learning Journal, 3(2), pp. 137-148.
Rubin, J. (1975). What the" good language learner" can teach us. TESOL quarterly, pp. 41-51.
Sanz, C. (2005). Mind and context in adult second language acquisition: Methods, theory, and practice. Georgetown University Press.
Sutton-Smith, B. (2009). The ambiguity of play. Harvard University Press.
Taguchi, N. (2007). Chunk learning and the development of spoken discourse in a Japanese as a foreign language classroom. Language Teaching Research, 11(4), pp. 433-457.
Vakilifard A., Khaleghizadeh Sh. (2014) Strategies for learning Persian: analysis of relationship between nationality and application of strategies among foreign Persian learners. Language Related Research. Vol.5, No.2 (Tome 18), pp. 261- 286.
VanPatten B. & Benati A.G. (2010). Key Terms in Second Language Acquisition, Publisher: Continuum, London.
Wells, G. (1994). Towards a sociocultural practice and theory of education, Cambridge University Press.
Winne, P.H. and Hadwin, A.F. (1998). Studying as self-regulated learning. Metacognition in educational theory and practice, 93, pp.27-30.
Woodrow, L. (2005). The challenge of measuring language learning strategies. Foreign Language Annals, 38(1), pp.90–100.