محدودیت‌های پژوهشی در دوران همه‌گیری: تحلیل آینده‌نگر با روش ترکیبی

نویسندگان

  • لطیفه سلاّم دانشیار گروه زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات، زبان‌ها و هنر، دانشگاه سعيده دكتر مولاي الطاهر، الجزایر.

DOI::

https://doi.org/10.22046/LA.2024.04

کلمات کلیدی:

محدودیت‌ها, انجام پژوهش در دوران همه‌گیری کووید-۱۹, پیش‌بینی, دیدگاه‌های دانشجویان

چکیده

مطالعه حاضر به بررسی رویکردهای پژوهشی اتخاذ‌شده توسط دانشجویان کارشناسی ارشد در انجام پروژه‌های پایانی در دوره پایانی همه‌گیری می‌پردازد. این پژوهش با به‌کارگیری یک روش ترکیبی، مسیر پژوهش و همچنین نتایج را پیش‌بینی و تحلیل می‌کند. یافته‌ها حاکی از آن است که تجمیعی از عوامل منجر به بروز سطح متوسطی از کیفیت در پژوهش‌ها شده است. این عوامل عمدتاً به این شرح هستند: اول، فقدان همراهی و پشتیبانی مستمر نظارتی از سوی اساتید راهنما. دوم، مسائل سلامت روان که تأثیرات منفی آشکاری داشتند. سوم، فضای نامساعد در دستیابی به جامعه آماری مورد نظر و تبادل نظر با همتایان. چهارم، روی‌آوردن به سوءرفتارهای علمی. همچنین، احساس نارضایتی در میان مشارکت‌کنندگان به‌طور محسوسی غالب بود و این باور وجود داشت که آنان در شرایط عادی می‌توانستند عملکرد بهتری داشته باشند.

مراجع

Bonell, C., Michie, S., Reicher, S., West, R., Bear, L., Yardley, L., Curtis, V., Rubin, G. J., & Amlôt, R. (2020). Harnessing behavioural science in public health campaigns to maintain ‘social distancing’ in response to the COVID-19 pandemic: key principles. Journal of Epidemiology and Community Health. https://doi.org/10.1136/jech-2020-214290

Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (Eds.). (2018). The SAGE handbook of qualitative research (5th ed.). Sage Publications.

Dodds, S., & Hess, A. C. (2021). Adapting research methodology during COVID-19: Lessons for transformative service research. Journal of Service Management, 32(2), 203–217. https://doi.org/10.1108/JOSM-05-2020-0153

Dwyer, S. C., & Buckle, J. L. (2009). The space between: On being an insider-outsider in qualitative research. International Journal of Qualitative Methods, 8(1), 54–63. https://doi.org/10.1177/160940690900800105

Fraser, B. J., & Fisher, D. L. (1982). Predicting student outcomes from their perceptions of classroom psychosocial environment. American Educational Research Journal, 19(4), 498–518. https://doi.org/10.3102/00028312019004498

Galea, S., Merchant, R. M., & Lurie, N. (2020). The mental health consequences of COVID-19 and physical distancing: The need for prevention and early intervention. JAMA Internal Medicine, 180(6), 817–818. https://doi.org/10.1001/jamainternmed.2020.1562

Goh, S. C., & Khine, M. S. (Eds.). (2002). Studies in educational learning environments: An international perspective. World Scientific.

Han, K., & O'Brien, K. (2019). Toward an indigenized external supervision approach in China. The Counseling Psychologist, 47(4), 582–611. https://doi.org/10.1177/0011000019883263

Kirsch, L. J. (1996). The management of complex tasks in organizations: Controlling the systems development process. Organization Science, 7(1), 1–21. https://doi.org/10.1287/orsc.7.1.1

Midgley, C., Feldlaufer, H., & Eccles, J. S. (1989). Student/teacher relations and attitudes toward mathematics before and after the transition to junior high school. Child Development, 60(4), 981–992. https://doi.org/10.2307/1131038

Möller, J., Pohlmann, B., Köller, O., & Marsh, H. W. (2009). A meta-analytic path analysis of the internal/external frame of reference model of academic achievement and academic self-concept. Review of Educational Research, 79(3), 1129–1167. https://doi.org/10.3102/0034654309337522

Newman, R. S., & Schwager, M. T. (1993). Student perceptions of the teacher and classmates in relation to reported help seeking in math class. The Elementary School Journal, 94(1), 3–17. https://doi.org/10.1086/461748

Rahmah, S. (2018). Pengawas Sekolah Penentu Kualitas Pendidikan. Jurnal Tarbiyah, 25(2), 257–269. https://doi.org/10.30829/tar.v25i2.377

Richardson, M., Abraham, C., & Bond, R. (2012). Psychological correlates of university students’ academic performance: A systematic review and meta-analysis. Psychological Bulletin, 138(2), 353–387. https://doi.org/10.1037/a0026838

Roorda, D. L., Koomen, H. M. Y., Spilt, J. L., & Oort, F. J. (2011). The influence of affective teacher–student relationships on students’ school engagement and achievement: A meta-analytic approach. Review of Educational Research, 81(4), 493–529. https://doi.org/10.3102/0034654311421793

Sihag, V., & Rijsdijk, S. A. (2019). Organizational controls and performance outcomes: A meta-analytic assessment and extension. Journal of Management Studies, 56(1), 91–133. https://doi.org/10.1111/joms.12393

##submission.downloads##

چاپ شده

2024-02-28

شماره

نوع مقاله

مقاله

##plugins.generic.recommendBySimilarity.heading##

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

##plugins.generic.recommendBySimilarity.advancedSearchIntro##