استراتژی‌های ساخت واژگان با توجه به سطح زبان‌آموزان در مهارت نوشتن (یک مطالعه میدانی در مورد زبان‌آموزان غیرعرب زبان در بنگلادش)

نویسندگان

  • Mostafa Bouanani أستاذ اللسانيات العربية واللسانيات المعرفية وديداتكتيك اللغات (جامعة قطر، كلية الآداب والعلوم – قسم اللغة العربية)، منسق برنامج الدراسات العليا بقسم اللغة العربية، ورئيس فريق البحث في اللسانيات والعلوم المعرفية (LINCOS.R.Team).
  • Talha Ashrafuzzaman باحث في برنامج الدراسات العليا بقسم اللغة العربية بجامعة قطر ، وعضو فريق البحث في اللسانيات والعلوم المعرفية

DOI::

https://doi.org/10.22046/LA.2021.01

کلمات کلیدی:

اندوخته واژگانی، لیست بسامد، واحد لِما، واحد ریشه، زبان آموزان غیرعرب.

چکیده

این مطالعه سعی دارد جهت توسعه اندوخته واژگانی در سطوح مختلف یادگیری زبان عربی، بر اساس سه آزمون؛ سوالات بله یا خیر، چند گزینه‌ای و آزمون تشریحی استراتژی‌های مناسب را بدست آورد، که بر روی نمونه‌ای از زبان‌آموزان غیرعرب زبان آزمایش شده است. فرض مطالعه این است که ساخت واژگان و استراتژی‌های یادگیری با توجه به گروه هدف یادگیرندگان (عرب زبان یا غیرعرب زبان) متفاوت است. هدف از این مطالعه توسعه استراتژی‌های خاص برای ساخت پیکره و لیست لغات است که به طراحی و ارزیابی برنامه‌های درسی کمک می‌کند. نتایج آزمون‌های ذکر شده قدرت رابطه بین کمیت واژگان و مهارت نوشتن را اثبات کرده است زیرا کمیت واژگان 53% به تفسیر مهارت نوشتن کمک می‌کند. این بدان معناست که کمیت واژگان بیش از نیمی از عوامل مهارت نوشتن را تشکیل می‌دهد. علاوه بر این، روند کشف جزئیات رابطه بین این دو، ما را به استراتژی‌های مناسب برای ایجاد و توسعه کمیت واژگان با توجه به سطح زبان‌آموزان، راهنمایی می‌کند که لیست‌های بسامد مبتنی بر لِما به عنوان یک واحد شمارش، برای آموزش و ارزیابی زبان‌آموزان سطح مبتدی و متوسط مناسب‌تر هستند، در حالی که لیست‌های بسامد مبتنی بر ریشه لغات برای زبان‌آموزان پیشرفته مناسب‌تر است.

##submission.downloads##

چاپ شده

2021-02-28

شماره

نوع مقاله

مقاله

##plugins.generic.recommendBySimilarity.heading##

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 

##plugins.generic.recommendBySimilarity.advancedSearchIntro##