نظم و بی‌نظمی: تحلیل شعر «زنگ‌ها» اثر ادگار آلن پو

المؤلفون

  • U. Marie Engemann دانشجوی دکترای زبانشناسی انگلیسی، دانشگاه هاینریش هاین، دوسلدورف، آلمان
  • مریم نورنمایی کارشناسی ارشد، زبانشناسی همگانی، دانشگاه شيراز، شیراز، ایران

DOI:

https://doi.org/10.22046/LA.2017.24

الكلمات المفتاحية:

وزن تروکی، قافیه، توازن، همگونی واکه‌ای، همگونی همخوانی، وتد ناقص.

الملخص

در این مقاله یو. ماری انگمن کوشیده است نظم و انسجام درونی شعر «زنگ‌ها» اثر ادگار آلن پو را باوجود آشفتگی ظاهری آن نشان دهد. این شعر از چهار قطعه‌ی نامساوی تشکیل می‌شود و هر قطعه نماد دورانی از زندگی انسان است که برای آن زنگ خاصی درنظر گرفته شده است. این شعر از وزن تروکی پیروی می‌کند و در آن، شاعر از وتد ناقص برای تقلید نواخت زنگ‌ها بهره‌ای هوشمندانه برده است. در سرتاسر این شعر، شاعر از فنون آوایی مختلف ازجمله قافیه، الگوهای صوتی، واج‌آرایی و نام‌آواها برای ایجاد ساختاری متوازن استفاده کرده و از این طریق، آهنگ زنگ‌ها را با مفهوم هر دوره از زندگی منطبق ساخته و درنتیجه به ایجاد انسجام معنایی پرداخته است. این مقاله می‌تواند نشان دهد که چگونه یک شاعر می‌تواند از دستگاه‌های مختلف صوتی زبان خود استفاده کند تا با بهره‌گیری از نمادپردازی صوتی و معنا، توازن ایجاد کند. ساختار مقاله در ترجمه با قراردادن ارقام و جدول‌های ضمیمه درون متن، کمی با اصل مقاله متفاوت است و دلیل این تغییر برقراری ارتباط آسان‌تر خوانندگان با بحث‌ها و داده‌های ارائه‌شده در هر شکل یا جدول است.

المراجع

Abrams, M. H. (1993). A Glossary of Literary Terms. 6th ed. Fort Worth, TX, USA: Harcourt Brace College Publishers.

Clarke, G. (1991). Edgar Allan Poe: Critical Assessments. Vol. III-Poe the Writer: Poems, Criticism and Short Stories. Mount field, near Roberts bridge, UK: Helm Information.

Engemann, U. M. (2015). Method and Madness: An Analysis of Edgar Allan Poe's "The Bells", Heinrich–Heine University of Dusseldorf.

https://uni-duesseldorf.academia.edu/UMarieEngemann.(25May, 2017).

Fabb, N. (1997). Linguistics and Literature: Language in the Verbal Arts of the World. Oxford, UK: Blackwell.

Hinton, L. & Bolinger, D. (2003). Sound Symbolism. International Encyclopedia of Linguistics. Oxford University Press.

http://www.oxfordreference.com/view/10.1093/acref/9780195139778.001.0001/acref-9780195139778. (10 March, 2015).

Jakobson, R. (1960). Closing Statement: Linguistics and Poetics. Style in Language. Thomas Seboek.

Maryland Public Television. Four stanzas of the poem “The Bells” in Poe’s handwriting. MPT: Knowing Poe.

http://knowingpoe.thinkport.org/library/source_life.asp#bells.(27March, 2015).

Montgomery, M.; Durant, A.; Fabb, N.; Furniss, T. and Mills, S. (2007). Poetic Form. Ways of Reading, 195–247. 3rd Ed. Abingdon, UK: Routledge.

Plett, H. F. (2010). Literary Rhetoric. Leiden, Netherlands: Brill.

Poe, E. A. (1994). The Complete Illustrated Stories and Poems. London, UK: Chancellor Press.

Sova, D. B. (2007). Critical Companion to Edgar Allan Poe: A Literary Reference to his Life and Work. Revised. New York, NY, USA: Facts on File, Inc.

التنزيلات

منشور

2017-11-24

كيفية الاقتباس

Engemann, U. M., & نورنمایی م. (2017). نظم و بی‌نظمی: تحلیل شعر «زنگ‌ها» اثر ادگار آلن پو. هنر زبان, 2(4), 79–102. https://doi.org/10.22046/LA.2017.24

إصدار

القسم

مقالة

الأعمال الأكثر قراءة لنفس المؤلف/المؤلفين