بررسی کتب فارسی متوسطۀ دوم از منظر شاخص‌های ادبیات تعلیمی

المؤلفون

  • منصور نیک پناه دانشیار زبان و ادبیات فارسی، مجمتع آموزش عالی سراوان، سراوان، ایران
  • احمدنور وحیدی استادیار زبان وادبیات فارسی مجتمع آموزش عالی سراوان، سراوان، ایران

DOI:

https://doi.org/10.22046/LA.2024.01

الكلمات المفتاحية:

ادبیات تعلیمی، شاخص‌های فرهنگی، کتب فارسی، متوسطۀ دوم

الملخص

آثار ادبی در بر دارندۀ ذخایر ذیقیمتی از ارزش‌ها و عقاید جامعۀ مورد نظر است که نوع بازتاب این شاخص‌ها بیانگر نگرش فرهنگی به آن جامعه و در عین حال نیازهای فرهنگی است. ادبیات فارسی با توجه به اهمیتی که ایرانیان نسبت به شعر و نثر دارند و در عین حال کثرت شعرا و نویسندگان جلوۀ متفاوتی نسبت به سایر ممالک دارند. کتب فارسی متعلمان ایرانی عصاره و چکیده‌ایی از این باورها و نیازهاست که برای دانش‌آموزان تهیه و تدوین می‌گردد. اینکه این ارزش‌ها در کتب مورد نظر بازتاب دارد و یا میزان بازتاب آنها در چه حد است و آیا این بسامدها جوابگو نیاز متعلمان در متوسطۀ دوم، با عنایت به شرایط سنی و نیازهایشان، است، سوالی‌است که در این پژوهش در پی پاسخگویی به آن هستیم. این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی و به روش کتابخانه‌ایی بر اساس کتب فارسی متوسطۀ دوم به انجام رسیده‌است. در پایان پژوهش مشخص شد که در بازبینی این کتب نیاز به انجام اصلاحاتی در بخش‌هایی از این شاخص‌ها می‌باشد.

المراجع

الهی قمشه ای، مهدی(1384). قرآن فارسی: ترجمه قرآن کریم، تهران، انتشارات جاجرمی

باطنی، محمدرضا (1371). پیرامون زبان و زبان‌شناسی. تهران: فرهنگ معاصر.

تاج الدین، مرضیه و مهرنوش پازارگادی (1388). مؤلفه‌ها و شاخص‌های تربیتی از دیدگاه قرآن کریم. شماره 2.

خامنه‌ای، سید علی (1385). بیانات در دیدار رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی (۲۳/۸/۸۵)، موجود در : https://khl.ink/f/3346 (برداشت در تاریخ: 15/01/1402)

سعدی شیرازی (1368). گلستان، تصحیح غلامحسین یوسفی، تهران: خوارزمی.

غلامعلی زاده، جواد و عرب یوسف آبادی، فائزه (1397). نگاهی تازه به‌ جایگاه زبان و ادبیات فارسی و عربی در دربار یعقوب لیث و جانشینان او. تاریخ ادبیات (2)11، 127-140

doi: 10.48308/hlit.2019.98916

فروغی، محمد علی (1363). کلیات سعدی، چاپ چهارم، تهران: نشر امیر کبیر.

کاسیرر، ارنست (1360). فلسفه فرهنگ، ترجمه بزرگ نادر زاده، مرکز ایرانی مطالعه فرهنگ.

کشاورز، سوسن (1387). تحول در امر تربیت دینی دانش آموزان در نظام آموزشی، فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ، سال اول، شماره 1، 73- 112.

گروه مولفان (1399). فارسی 3، شاخه نظری، تهران: شرکت نشر و چاپ کتب درسی ایران.

گروه مولفان (1399). فارسی1، شاخه نظری، تهران: شرکت نشر و چاپ کتب درسی ایران.

گروه مولفان (1399). فارسی2، شاخه نظری، تهران: شرکت نشر و چاپ کتب درسی ایران.

لسلی ا. وایت (1394). تکامل فرهنگ؛ پیشرفت تمدن تا سقوط روم. ترجمه فریبرز مجیدی. تهران: نسل آفتاب.

مرزوقی، رحمت الله و یاسر دهقانی (1398). ارزیابی تربیت دینی دانش آموزان دوره دوم متوسطه: مطالعه موردی شهر شیراز، مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، سال چهارم، شماره2 (پیاپی 11)، 122- 99.

معبودی، زهرا (1385). جامعه شناسی در آثار سعدی، تهران، تیرگان.

موسوی نسب کرمانی، سید محمدرضا (1384). آشنایى با روش تحلیل محتوا، دو فصلنامه علمی ـ ترویجی عیار پژوهش در علوم انسانی، شماره 2، 5- 28.

موقن، یداله (1378). زبان، اندیشه فرهنگ. تهران: هرمس.

References

Authors Group (2019). Farsi 1, theoretical branch, Tehran: Iran textbook publishing and printing company.

Authors Group (2019). Farsi 2, theoretical branch, Tehran: Iran textbook publishing and printing company.

Authors Group (2019). Farsi 3, theoretical branch, Tehran: Iran textbook publishing and Printing Company.

Bateni, Mohammad Reza (1992). About language and linguistics. Tehran: Farhang-e Moa’ser.

Cassirer, Ernest (1981). Philosophy of Culture, translated by Bozorg Naderzadeh, Iranian Center for the Study of Culture.

Elahi Ghomshei, Mahdi (2005). Persian Quran: Translation of the Holy Quran, Tehran, Jajermi Publications.

Foroughi, Mohammad Ali (1984). Koliyāt-e Saadi, 4th edition, Tehran: Amir Kabir publishing house.

Gholamalizadeh, J., & Arab yosef abadi, F. (2019). The challenge of Persian and Arabic poetry and literature at the court of Jacob Laith and his successors. Literature History, 11(2), 127-140. doi: 10.48308/hlit.2019.98916

Keshavarz, Susan (2007). Development in religious education of students in the educational system, journal of Culture strategy scientific research, first year, number 1, 73-112.

Khamenei, Seyyed Ali (2006). Statements at the meeting of heads of universities and higher education institutions (14/11/06), Available at: https://khl.ink/f/3346 (Accessed: 04/04/2023)

Leslie A. White (2014). The evolution of culture: The development of civilization to fall of Rome, Translated by Fariborz Majidi. Tehran: Nasl-e Aftab.

Maboudi, Zahra (2015). Sociology in the works of Saadi, Tehran, Tirgan.

Marzooqi, Rahmatullah and Yaser Dehghani (2018). Evaluation of religious education of secondary school students: A Case Study in Shiraz city, Journal of Applied Issues of Islamic Education, fourth year, number 2 (series 11), 99-122.

Moqen, Yadaleh (1999). Language, thought, culture. Tehran: Hermes.

Mousavi Nasab Kermani, Seyyed Mohammad Reza (2004). Acquaintance with the method of content analysis, two scientific-promotional quarterly journals of the quality of research in humanities, number 2, 5-28.

Saadi Shirazi (1989). Golestan, edited by Gholamhossein Yousefi, Tehran: Kharazmi.

Tajuddin, Marzieh and Mehrnoosh Pazargadi (2019). Educational components and indicators from the perspective of the Holy Quran. Number 2.

التنزيلات

منشور

2024-02-28

كيفية الاقتباس

نیک پناه م., & وحیدی ا. (2024). بررسی کتب فارسی متوسطۀ دوم از منظر شاخص‌های ادبیات تعلیمی . هنر زبان, 9(1), 7–30. https://doi.org/10.22046/LA.2024.01

إصدار

القسم

مقالة

المؤلفات المشابهة

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

يمكنك أيضاً إبدأ بحثاً متقدماً عن المشابهات لهذا المؤلَّف.