بررسی پوپولیسم ادبی درنمایش‌نامه‌های توفیق حکیم

المؤلفون

  • عبدالرزاق رحماني استاديار زبان وادبيات عربي مركز مطالعات وتحقيقات هرمز ، دانشگاه هرمزگان، هرمزگان، ایران
  • امينه زرگر دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
  • زهرا گرمه ای دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه علامة طباطبائی (ره)، تهران، ایران

DOI:

https://doi.org/10.22046/LA.2019.22

الكلمات المفتاحية:

پوپولیسم، توفیق حکیم، توده‌ی مردم، نمایش‌نامه.

الملخص

پوپولیسم اصطلاحی سیاسی‌ست که با ظهور انقلاب‌های مردمی در روسیه و فرانسه ظهور کرد و پس از آن وارد ادبیات شد. این اصطلاح در سیاست به جانبداری از توده‌ی مردم پرداخت و در ادبیات نیز همین روند را درپیش گرفت و به بیان مفاهیمی می‌پردازد که با عامه‌ی مردم درارتباط بوده است. این مکتب ادبی در فرانسه به اوج خود رسید و به بیان شرح حال مردم طبقه‌ی ضعیف و زندگی آن‌ها در زاغه‌نشینی‌های اطراف شهر پرداخت و مانند سایر مکتب‌ها به سایر سرزمین‌ها انتقال یافت. توفیق حکیم، نویسنده و نمایش‌نامه‌نویس و دارای آثار متعدد به سبک‌های گوناگون ادبی‌ست. توجه‌به قضایای اجتماعی از مهم‌ترین شاخصه‌های نمایش‌نامه‌ها و رمان‌هایش است. او نویسنده‌ای متعهد است و به ثبت و نقد تحولات جامعه می‌پردازد. به‌خاطر روحیه‌ی اجتماعی و مردم‌پسند توفیق حکیم و تعهد و التزامی که او درمقابل همین مردم دارد، به‌عنوان نویسنده‌ای مردمی که موضوعات پوپولیستی را در آثار خود به قصد آگاهی و حرکت مردم به‌سوی مسیر درست برمی‌گزیند، شناخته می‌شود. اثر «المسرح المجتمع» که حاوی مضامین مختلف سیاسی و اجتماعی‌ست، به‌عنوان شاهد مثال سبک پوپولیستی توفیق حکیم بررسی شد. پس‌از تعریف‌های ارائه‌شده از پوپولیسم و تطبیق آن با نمایش‌نامه‌های وی، این نتیجه به‌دست آمد که توفیق حکیم نویسنده‌ی مقلد بی‌چون‌وچرای مکتب پوپولیسم در غرب نبوده است. او در انتخاب مضامین و مفاهیم ابتکار و ابداع داشته است، و درون‌مایه‌ی آثار را متناسب با اقتضائات جامعه‌ی مصری خود انتخاب کرده است.

التنزيلات

منشور

2019-12-03

كيفية الاقتباس

رحماني ع., زرگر ا., & گرمه ای ز. (2019). بررسی پوپولیسم ادبی درنمایش‌نامه‌های توفیق حکیم. هنر زبان, 4(4), 77–94. https://doi.org/10.22046/LA.2019.22

إصدار

القسم

مقالة