زمان و نمود فعل در زبان کیروندی

نویسندگان

  • Juvénal Ntakarutimana Doctoral Student of TEFL, English department, Yazd University, Yazd, Iran
  • Ali Akbar Jabbari Associate Professor of Applied Linguistics, English department, Yazd University, Yazd, Iran
  • Ali Mohammad Fazilatfar Professor of Applied Linguistics, English department, Yazd University, Yazd, Iran

کلمات کلیدی:

زبان‌های آفریقایی, زبان‌شناسی بانتو, زبان کیروندی, زمان و نمود فعل, نحو واژگانی

چکیده

این مقاله با هدف دسته‌بندی مقوله‌های زمان و نمود فعل و اطلاعاتی در مورد حیطه فعلی زبان کیروندی و نقش سیستم اسم به توصیف آنها می‌پردازد و اینکه صرف فعل در زبان کیروندی بطور جداگانه برروی زمان و نمود فعل نقش می‌بندد بطوری که در مورد اول با میانوند پیشوند و دومی با پسوند به فعل اضافه می‌شود. این زبان دارای پنج زمان است؛ که به عنوان زمان حال، گذشته نزدیک، گذشته دور، زمان شرطی و آینده برشمرده می‌شود. نمود پایای فعل با نشانه "a" و نمود مطلق با نشانه "ye" و نمود پیش‌نگر با نشانه "e" ثبت می‌شوند. اگرچه هم زمان و هم نمود فعل جداگانه با صرف فعل نشانه‌گذاری می‌شوند، اما تقابل آنها با تطابق نمود پایای فعل توسط قیود توافقی کنترل می‌شود  نمود پایا با نشانه "a" با تمام پنج زمان موافق است و نمود مطلق با نشانه "ye" بجز زمان آینده با بقیه موافق است و نمود پیش‌نگر با نشانه "e" فقط برای زمان‌های حال و آینده صرف می‌شوند. این مقاله تلاشی است جهت پر کردن شکاف موجود در ادبیات زبانی بانتو به طور کلی و همچنین به طور تخصصی در زبان‌شناسی کیروندی کمک ‌است.

مراجع

Allard, D., & Mizoguchi, R. (2021). Dr. Mosaik: a holistic framework for understanding the English tense–aspect system based on ontology engineering. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 16(1), 1-38.

Ayoun, D., & Salaberry, M. R. (2008). Acquisition of English tense‐aspect morphology by advanced French instructed learners. Language Learning, 58(3), 555-595.

Comrie, B. (1976). Aspect: An introduction to the study of verbal aspect and related problems (Vol. 2). Cambridge university press.

Edenmyr, N. (2002). Focus constructions in Kirundi (Doctoral dissertation, MA thesis. Stockholm: Stockholm University).

Eibensteiner, L. (2019). Transfer in L3 acquisition: How does L2 aspectual knowledge in English influence the acquisition of perfective and imperfective aspect in L3 Spanish among German-speaking learners?. Dutch Journal of Applied Linguistics, 8(1), 67-83.

Goldsmith, J., & Sabimana, F. (1989). The Kirundi verb. Modeles en tonologie (kirundi et kinyarwanda). Paris: Centre National de la Recherche Scientifique, 19-62.

Guéron, J. (2007). On tense and aspect. Lingua, 117(2), 367-391.

Jabbari, A. A. (2004). Temporal properties of Persian and English. The International Journal of Humanities, 11(3), 31-54.

Kelly, B., Wigglesworth, G., Nordlinger, R., & Blythe, J. (2014). The acquisition of polysynthetic languages. Language and Linguistics Compass, 8(2), 51-64.

Lindfors, A. (2003). Tense and aspect in Swahili. Unpublished PhD thesis, Uppsala University, Uppsala.

Mattissen, J. (2004). A structural typology of polysynthesis. Word, 55(2), 189-216.

Meeussen, A. E. (1959). Essai de grammaire rundi (Vol. 24). Musée royal du Congo belge.

Ndayiragije, J., Nikiema, E., & Bhatt, P. (2012). The augment in Kirundi: When syntax meets phonology. In Selected proceedings of the 42nd annual conference on African linguistics (pp. 112-121). Somerville, MA: Cascadilla Proceedings Project.

Nkanira, P. (1984). La représentation et l'expression du temps grammatical en Kirundi:(essai de description psychomécanique). Doctoral dissertation : Université Laval

Ntahokaja, J. B. (1969). Indimburo y’ikirundi

Nurse, D. (2008). Tense and aspect in Bantu. Oxford University Press.

Vendler, Z. (1967). Verbs and Times. Linguistics in Philosophy, 97-1.

##submission.downloads##

چاپ شده

2023-09-01

شماره

نوع مقاله

مقاله