تحلیل خطا در نگارش دانشگاهی در بین دانشجویان کارشناسی‌ارشد زبان‌انگلیسی

نویسندگان

  • شهرزاد حمزویی مدرس ارشد، زبان‌شناسی اجتماعی، دانشگاه بلحاج بوشعیب، عین تموشنت، الجزایر.

DOI::

https://doi.org/10.22046/LA.2023.14

کلمات کلیدی:

Error analysis, academic writing, Master two students, English as a foreign language, thesis

چکیده

این مقاله انواع مختلفی از خطاهای نوشتاری را که توسط 23 دانشجوی کارشناسی‌ارشد زبان خارجی انگلیسی انجام شده است، شناسایی و تجزیه و تحلیل کرد، که به طور هدفمند از گروه انگلیسی دانشگاه عین تموشنت، الجزایر انتخاب شده‌بودند. در طول سال دوم مقطع کارشناسی‌ارشد، دانشجویان ملزم به نوشتن و ارائه پایان‌نامه در مورد موضوعی مرتبط با رشته تحصیلی خود به عنوان تحقق بخشی از پیش نیازهای دریافت مدرک کارشناسی‌ارشد هستند. تجزیه و تحلیل محتوا جهت بررسی و تجزیه و تحلیل پایان‌نامه‌های دانشجویان، و برای استخراج بازخورد آنها در مورد اشتباهات و خطاهای انجام شده در طول نگارش دانشگاهی استفاده‌شد. خطاهای پایان‌نامه‌ها شناسایی و بر این اساس طبقه‌بندی شدند. نتایج این مطالعه نشان داد که از چهار خطای رایج زبان انگلیسی پاسخ‌دهندگان، دستور زبان، نحو، ماهوی و واژگان بوده است. علاوه بر این، مطالعه کنونی روشی را که در آن دانشجویان قواعد انگلیسی را به زبان مادری خود می‌پذیرند، روشن کرد. چنین بینشی هم برای مربیان و هم برای دانشجویان مفید است، زیرا اطلاعات قابل توجهی در مورد اجزای سازنده تجربه شده توسط زبان‌آموزان زبان انگلیسی در نوشتن آکادمیک ارائه می‌دهد. در نهایت، مطالعه حاضر توصیه می‌کند که یک راهنمای نگارش پایان نامه یا کتابچه راهنمای نگارش با فراوانی مثال‌ها، تمرین‌های تمرینی و فعالیت‌های نوشتاری برای استفاده مربیان و دانشجویان تهیه شود.

مراجع

Ababneh, I. (2017). Analysis of written English: the case of female university students in Saudi Arabia. International Journal of Social Science Studies 5(4), 1-5.

Alinsunod, J. (2014). A study on common writing errors of engineering students: A basis for curriculum development. European Journal of English Language and Literature Studies 2 (3), pp. 7-15.

Allen, J. P. & Corder, S. P. (1974). Techniques in Applied Linguistics. London: Oxford University Press.

Brown, H. D. (2007). Principles of language learning and teaching (5th ed.). White Plains, NY: Pearson Education.

Corder, S. P. (1967).The significance of learners’ errors. International Review of Applied Linguistics, 5, (4), pp.161-169. DOI: 10.1515/iral.1971.9.2.147.

Corder, S. P. (1981). Error analysis and interlanguage. Oxford: Oxford University Press.

Ellis, R. (1997). SLA Research and Language Teaching. Oxford: Oxford University Press.

Ellis, R. and Barkhuizen, G, B. (2005). Analysing Learner Language. Oxford University Press.UK.

Gass, S. M, & Selinker, L. (1984). Language transfer in language learning. Rowley, MA: Newbury House.

Gass, S. M., & Selinker, L. (2001). Second Language Acquisition, an Introductory Course (2nd ed.). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Ghani, M. & Karim, S. (2010). Error Analysis of L2 Writing. Kashmir Journal of Language Research, 13, pp.1-14.

Hamed, M. (2018). Common Linguistic Errors among Non-English Major Libyan Students Writing. Arab World English Journal, 9 (3), pp.219-232. DOI: https://dx.doi.org/10.24093/awej/vol9no3.15

Heydari, P., and Bagheri, M. S. (2012). Error analysis: Sources of L2 learners’ errors. Theory and practice in language studies, 2(8), p.1583.

Hubbard, P., Jones, H., Thornton, B., & Wheeler, R. (1996). A Training Course for TEFL. Oxford: Oxford University Press.

James, C. (1998). Errors in language learning and use: exploring error analysis. London, Longman.

Katiya, M., Mtonjeni, T., and Sefalane-Nkohla, P. (2015). Making sense of errors made by analytical chemistry students in their writing. Journal of Language Teaching and Research, 6(3), pp. 490-503.

Lasaten, R. C. (2014). Analysis of errors in the English writings of teacher education students. Journal of Arts, Science, and Commerce, 4, pp. 92–101.

Richards, J. C. & Schmidt, R. (2002). Dictionary of Language Teaching & Applied Linguistics. London: Pearson Education.

Sapir, E. (1921). Language: An Introduction to the Study of Speech. New York: Harcourt, Brace & World Inc., 33-35.

Thornton. C and Wheeler. J. (1996). Errors and expectations. New York: Oxford University Press.

##submission.downloads##

چاپ شده

2023-10-04

شماره

نوع مقاله

مقاله

##plugins.generic.recommendBySimilarity.heading##

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 > >> 

##plugins.generic.recommendBySimilarity.advancedSearchIntro##